برگزاری مراسم عشای ربانی در اصفهان

برگزاری مراسم عشای ربانی در اصفهان

برگزاری مراسم دینی هم میهنان مسیحی در اصفهان

به گزارش ایرنا، این مراسم همزمان با ششم ژانویه با حضور اسقف 'بابکن چاریان' خلیفه ارامنه اصفهان و جنوب ایران و جمعی از مسیحیان ارتدوکس بصورت همزمان در سه کلیسای این شهر برگزار شد.
مراسم برگزار شده در کلیسای بیت لحم نسبت به دو کلیسای دیگر بصورت رسمی تر و با حضور جمعیت بیشتری برگزار شد.
مسیحیان ارتدوکس ششم ژانویه هر سال مراسم اصلی خود را برگزار می کنند. 
آیین میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) توسط ارامنه شب پنجم ژانویه و آیین تعمید آن حضرت صبح روز ششم ژانویه در کلیساها برگزار می شود.
در این مراسم، آب در ظرفی بزرگ با روغن مقدس تبرک داده و برای شفای بیماران و همچنین تبرک خانه، بین حاضران در کلیسا توزیع می شود.
ارامنه یک هفته قبل از سال نو میلادی از خوردن فرآورده های گوشتی امساک می کنند و در روز عید، تمام ارامنه پرهیزدار(روزه دار) پس از خواندن سرودهای حضرت مسیح که در انجیل آمده با ˈنان فطیرˈ در آیین موسوم به «عشای ربانی» که همان آخرین شام حضرت مسیح است، روزه خود را باز می کنند.
در این مراسم اسقف اعظم دعاهای مربوط به آغاز سال نو میلادی را می خواند و مسیحیان در این روز برای همه جهانیان آرزوی صلح و آرامش می کنند. 
جشن میلاد حضرت مسیح(ع) و سال نو میلادی را فرقه های مختلف ارامنه جهان به یک صورت واحد برگزار می کنند اما تنها تفاوت آن در تاریخ برگزاری جشن ولادت حضرت مسیح(ع) است. 
مسیحیان ارتدوکس و کلیساهای ملی و شرق بنا بر اعتقادات مسیحیان اولیه، روز ششم ژانویه و مسیحیان کاتولیک و پروتستان روز 24 دسامبر را روز میلاد این پیامبر می دانند. 
تحویل سال نو که همواره ساعت١٢ شب ٣١ دسامبر هر سال بوقوع می پیوندد، ریشه دینی ندارد اما بدلیل دو مناسبت 25 دسامبر و ششم ژانویه با ٣١ دسامبر، این روز نیز جنبه دینی به خود گرفته است و بلافاصله پس از تحویل سال نو میلادی در همه کلیساها مراسم دینی ˈباداراکˈ (قربانی مقدس) و ˈعشای ربانی نیز انجام می شود. 
اصفهان از دیرباز مهد ادیان الهی و نماد زندگی مسالمت آمیز مردم با هر دین و آیینی بوده و این شهر تاریخی غیر از مسلمانان، مسیحیان، زرتشتیان و یهودیان زیادی را نیز در خود جای داده است.
در ایران پیروان همه ادیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی علاوه بر آزادی در برگزاری مراسم مذهبی و قومی، از تعطیلات رسمی برای برگزاری آیین های دینی خود نیز برخوردارند.
در استان اصفهان هشت هزار شهروند مسیحی زندگی می کنند. 
کلیساهای اصفهان از جمله اماکن مهم گردشگری محسوب می شوند که همواره گردشگران خارجی و ایرانی زیادی را به خود جلب می کنند.
کلیسای بیت لحم یکی از کلیساهای به نسبت بزرگ شهر اصفهان است که بسیار نزدیک به کلیسای هاکوپ و کلیسای مریم مقدس و در شمال این دو کلیسا قرار دارد.
کلیسای بیت لحم در سال 1628 میلادی در زمان حکومت صفویه توسط شخصی به نام 'خواجه پطرس' بازرگان معروف دوران صفوی بنا شده و مدفن وی و چند تن از اعضای خانواده اش نیز در حیاط این مجموعه است.
کتابی به نام «نگارنامه و راهنمای کلیسای بیت لحم جلفای اصفهان ' در باره این کلیسا به چاپ رسیده است. 
کلیسای بیت لحم یا 'بدقِهم' هم از نظر نقاشی های زیبای داخلی و هم از نظر نمای خارجی از جذابیت زیادی برخوردار است.
کلیسای بیت لحم دارای بزرگترین گنبد در میان کلیساهای اصفهان است.
کلیسای وانک به معنی(کلیسای نجات دهنده مقدس) نیز نام کلیسای دیگری در محله جلفا اصفهان است که احداث آن به سال 1655 میلادی بر می گردد.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره برگزاری مراسم عشای ربانی در اصفهان

  • برای مطلب برگزاری مراسم عشای ربانی در اصفهان نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد برگزاری مراسم عشای ربانی در اصفهان وارد نمائید

نظر شما درباره برگزاری مراسم عشای ربانی در اصفهان

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه