شناسایی افراد دارای گروه خونی نادر در اصفهان

شناسایی افراد دارای گروه خونی نادر در اصفهان

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان اعلام کرد

به گزارش ایرنا مجید زینلی مدیر کل انتقال خون استان اصفهان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این افراد شامل هشت نفر با گروه خونی بمبئی ،شش نفر دارای گروه خونی نادر و یک نفر گروه خونی فاقد کلر (آنتی ژن بر روی گلبول های قرمز) هستند. 
وی درباره گروه خونی نادر توضیح داد : اگر گروه خونی فردی بین پنج تا 10 هزار نفر از جمعیت مشاهده نشده باشد ، نادر نامیده می شود که این افراد فقط از گروه خونی خود قادر به دریافت خون هستند.
وی با بیان اینکه تا کنون 360 نوع گروه خونی نادر در دنیا شناسایی شده است افزود: تا کنون یک هزار نفر دارای گروه خونی نادر درایران شناسایی شده است که از این تعداد 42 نفر گروه خونی بمبئی دارند.
زینلی با اشاره به اینکه خون این افراد در دمای منفی 180 درجه سانتیگراد و فقط در تهران نگهداری می شود گفت: در ایران تا کنون فقط 15 گروه خونی نادر شناسایی شده است.
وی با بیان اینکه از سال 1390 به دلیل اهمیت این موضوع روز 21 دی ماه بعنوان روز ملی خون نادر نامگذاری شد ؛ افزود:توجه به این موضوع از یک اتفاق در کرمانشاه و شناسایی یک کودک دارای خون نادر دو چندان شد. 
وی تصریح کرد امکان شناسایی گروه های خونی نادر در زمان حاضر فقط در مراکز انتقال خون وجود دارد و بهتر است مردم برای اطمینان از گروه خون خود به این مراکز مراجعه کنند.
گروه خونی h یا Oh، که به نام گروه خونی بمبئی یا مومبای نیز شناخته می شود، یک گروه خونی نادر است. این فنو تیپ خونی برای اولین بار در شهر بمبئی، توسط دکتری. م. بهنده در سال ۱۹۵۲ کشف شد.
علاوه برگروهای خونی O و AB و B و A دسته ای از گروه های خونی فرعی وجود دارد که افراد از آن مطلع نیستند. 
گروه خونی بمبئی، گروه خونی فردی را می گوییم که آنتی ژن H را نداشته باشد. آنتی ژن H مانند آنتی ژن افرادی که گروه خونی A دارند به دلیل آنتی ژن A به آنها گروه خونی A گفته می شود. افراد گروه B آنتی ژن B را دارند، آنهایی که آنتی ژن AB را ندارند گروه خونی O گفته می شوند. O یعنی صفر. در همه افراد و گروه های خونی آنتی ژن H وجود دارد .اما عده ای محدود هستند که این آنتی ژن را ندارند. در این صورت این افراد دارای گروه بمبئی هستند که در ایران تاکنون 31 نفر با این گروه خونی شناسایی شده اند.
آنتی ژن های گروه های خونی ممکن است درموارد خاص، کمک کند یا درتغذیه افراد، در ساخت و سازها و واکنش های شیمیایی که در بدن اتفاق می افتد با حمل عناصر مختلف شیمیایی که در بدن است، اینها کارهای متعددی را انجام می دهند با وجود این نداشتن برخی از این موارد مشکل خاصی را ایجاد نمی کند.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره شناسایی افراد دارای گروه خونی نادر در اصفهان

  • برای مطلب شناسایی افراد دارای گروه خونی نادر در اصفهان نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد شناسایی افراد دارای گروه خونی نادر در اصفهان وارد نمائید

نظر شما درباره شناسایی افراد دارای گروه خونی نادر در اصفهان

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه