آغاز عملیات غبار روبی و پاکسازی نقاشیهای کاخ جهلستون اصفهان

آغاز عملیات غبار روبی و پاکسازی نقاشیهای کاخ جهلستون اصفهان

این عملیات تا اسفندماه بطول می انجامد

به گزارش ایرنا، مرکز اطلاع رسانی پایگاههای ثبت جهانی استان اصفهان روز یکشنبه به نقل از ' عاصفه بدر' اضافه کرد: غبار روبی و پاکسازی شش دیواره نگاره تالار مرکزی چهلستون پس از پنج سال انجام می شود.
وی گفت: در حال حاضر با نصب داربست جلوی دیوار نگاره های مرکزی به ترتیب اولویت دیوار نگاره ها توسط استادکاران بخش گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان  غبار روبی و پاکسازی خواهد شد . 
به گفته وی، این عملیات تا اسفند امسال پایان می یابد و تالار چهلستون اصفهان  برای بازدید گردشگرانی که در نوروز به اصفهان  سفر می کنند، آماده می شود. 
فریدون اله یاری مدیر کل اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان  نیز بالا بودن حجم آلاینده های شیمیایی و گرد و غبار بیش از حد در هوای کلانشهر اصفهان  را دلیل آغاز عملیات مرمت و پاکسازی این نقاشی ها اعلام کرد.
منصور زیرک مدیر پروژه مرمت نقاشی های مجموعه جهانی کاخ موزه چهلستون نیز اعتبار این پروژه را بالغ بر 200 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: آلاینده های شیمیایی در از بین بردن استحکام بین ملکولی رنگ های این نقاشی ها تاثیر مستقیم دارد و لازم است هرچه سریع تر عملیات پاکسازی و مرمت آن آغاز شود.
کاخ چهل ستون بالغ بر 67هزار متر مربع مساحت دارد که احداث آن در دوره شاه عباس یکم آغاز شد. 
شاه عباس اول، کوشکی درمیان باغ بنا نهاد که این کوشک هسته اولیه کاخ را تشکیل داد که تالار میانی کاخ چهلستون و غرفه های چهار گوشه آن را در بر می گرفت.
در سلطنت شاه عباس دوم ساختمان کاخ چهلستون تغییر کرد و تالار آینه، تالار 20 ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی، آئینه کاری ، کاشیکاری دیوارها و سقف ها به آن افزوده شد.
بخشی از نقاشی های چهلستون به شیوه بزرگ نمایی بر دیواره های گچی تالار اصلی توسط شاگردان رضا عباسی از نگارگران و نقاشان مشهور مکتب هنری اصفهان  در عصر صفوی نقش بسته و بخشی هم در دوران قاجار نقاشی شده است که از ارزش و اعتبار جهانی برخوردار است. 

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره آغاز عملیات غبار روبی و پاکسازی نقاشیهای کاخ جهلستون اصفهان

  • برای مطلب آغاز عملیات غبار روبی و پاکسازی نقاشیهای کاخ جهلستون اصفهان نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد آغاز عملیات غبار روبی و پاکسازی نقاشیهای کاخ جهلستون اصفهان وارد نمائید

نظر شما درباره آغاز عملیات غبار روبی و پاکسازی نقاشیهای کاخ جهلستون اصفهان

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه