ذوب آهن و فولاد مبارکه در آلودگی اصفهان نقش دارند

ذوب آهن و فولاد مبارکه در آلودگی اصفهان نقش دارند

استادان دانشگاه صنعتی اصفهان : آلایندگی ذوب آهن و فولاد مبارکه نیز در هوای اصفهان موثر است

به گزارش ایرنا، احمد خاتون آبادی چهارشنبه شب در نشست تخصصی کنترل آلودگی هوا در کلان شهر اصفهان افزود: مکان یابی های غلط و بارگذاری بیش از حد صنایع مشکلات زیست محیطی را بوجود آورده است.
وی افزود:  اصفهان  در دشت فرودست و پست جغرافیایی قرار دارد و صنایعی مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن در مسیر باد قرار دارد و آلودگی ناشی از آنها هوای شهر  اصفهان  را تحت شعاع قرار می دهد.
وی با بیان اینکه در گودی قرار داشتن  اصفهان  و جایگزینی صنایع در بالادست باعث حبس هوا در این منطقه شده است، افزود: براساس تحقیقات ثابت شده که ریزگردها تا ارتفاع چهار هزار متری و طول 2 کیلومتری پیشروی می کنند.
خاتون آبادی با بیان اینکه در گذشته محیط زیست در ایران جنبه فانتزی داشت، اظهار کرد: رسالت، فعالیت و مسئولیت های محیط زیست نسبت به سالها و دوره های گذشته ارتقا پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه بدلیل آسیب های که ریزگردها به مسجد امام  اصفهان  وارد کرده اند هرسال شاهد مرمت این بنا هستیم، گفت: در  اصفهان  قبل از اینکه باران اسیدی داشته باشیم، ریزگرد های اسیدی را داریم.
استاد دانشگاه صنعتی  اصفهان  با بیان اینکه رنگ آلاینده های  اصفهان  مربوط به خودروها نیست، تصریح کرد: رنگ آلاینده های  اصفهان  قهوه ای و بیشتر مربوط به صنایع است در صورتی که رنگ آلاینده های تهران خاکستری و بیشتر مربوط به تردد خودروها ست.
 
**افزایش نظارت و برخورد با صنایع آلاینده محیط زیست 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان  اصفهان  نیز گفت: برای پیگیری بیشتر و برخورد قاطع با صنایع آلاینده به روسای ادارات محیط زیست در شهرستانها تفویض اختیار شده است.
حمید ظهرابی افزود: نظارت این سازمان بر صنایع بصورت جدی در حال انجام است و این نظارت ها در سال جاری افزایش چشمگیری داشته است .
وی با بیان اینکه تعداد این نظارت ها از حدود دو هزار مورد به عدد هفت هزار مورد رسیده است و میزان شکایت این سازمان از واحدهای متخلف در 9 ماهه گذشته 4 برابر شده است، افزود: دستگاه قضایی استان رویکرد جدیدی نسبت به مسائل زیست محیطی را در پیش گرفته و به شدت با اینگونه جرایم برخورد می کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان  اصفهان  با بیان اینکه منشاء اصلی آلودگی هوا در  اصفهان  شناسایی شده است، تصریح کرد: تغییر سوخت نیروگاه ها، تولید و مصرف بنزین یورو چهار در  اصفهان  و شهرهای اطراف و افزایش ظرفیت تولید این نوع از بنزین تا حدود 8 میلیون لیتر و کاهش میزان پی.پی.ام گوگرد گازوئیل از عدد 7 هزار به زیر 50 پی.پی.ام از جمله اقدامات این سازمان برای کنترل آلودگی با منشأء سوخت است.
ظهرابی با بیان اینکه کارگروه مقابله با گرد و غبار و زیرگردها در استان تشکیل شده است، گفت: استان  اصفهان  در منطقه بیابانی و خشک قرار دارد و حتی بدون وجود صنعت هم زمینه لازم برای افزایش میزان ذرات معلق در هوا را دارا ست.
وی افزود: 70 درصد صنایع استان در شعاع 50 کیلومتری از مرکز شهرها قرار دارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه محدوده شعاع 50 کیلومتری  اصفهان  از میدان نقش جهان شروع می شود، افزود: بدنبال متوقف کردن تعدادی از واحدهای صنعتی و صنوف آلاینده در استان  اصفهان  هستیم .
وی گفت:میزان استاندارد ذرات معلق در هوا در ایران به میزان 35 میکروگرم است که در این حالت شاخص کیفی هوا عدد 100 را نشان می دهد، این عدد در اروپا 25 میکروگرم است.
ظهرابی با بیان اینکه همه ما امروز با چالش محیط زیست مواجه هستیم، گفت: در 9 ماه گذشته از سال جاری با اقدامات انجام شده میانگین این ذرات در هوای  اصفهان  به عدد 34 تقلیل یافته است.
وی افزود:قبل از اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی کاهش آلودگی هوا در  اصفهان  عدد میانگین ذرات معلق در هوا 50 بود. 
ظهرابی با بیان اینکه سازمان محیط زیست تمام تلاش خود را برای کنترل آلودگی هوا و بهبود وضعیت موجود با برنامه ریزی درازمدت و کوتاه مدت انجام می دهد، خاطرنشان کرد: سازمان هایی همچون شهرداری و آموزش و پرورش همکاری خوبی با این سازمان داشته اند اما این همکاری ها باید گسترش یابد.
کارگاه تخصصی کنترل آلودگی هوا در کلان شهر  اصفهان  با حضور صاحبنظران دانشگاهی، صنایع و سازمانهای مرتبط به همت پژوهشکده محیط زیست و قطب علمی آلاینده های زیست محیطی دانشگاه  اصفهان  ، با همکاری دفتر مدیریت بحران استانداری، اداره کل حفاظت محیط زیست استان و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان به منظور پاسداشت روز هوای پاک و رفع چالش های زیست محیطی مرتبط با آلودگی هوا در استان برگزار شد.a

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره ذوب آهن و فولاد مبارکه در آلودگی اصفهان نقش دارند

  • برای مطلب ذوب آهن و فولاد مبارکه در آلودگی اصفهان نقش دارند نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد ذوب آهن و فولاد مبارکه در آلودگی اصفهان نقش دارند وارد نمائید

نظر شما درباره ذوب آهن و فولاد مبارکه در آلودگی اصفهان نقش دارند

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه