اخبار جدید از کاوش های باستانشناسی در قلعه شاه دژ اصفهان

اخبار جدید از کاوش های باستانشناسی در قلعه شاه دژ اصفهان

کشف بقایای سه دوره تاریخی در این قلعه تاریخی در اصفهان

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، فریبا سعیدی، افزود: این قلعه با زیربنای 15 هکتار یکی از مجموعه های جالب توجه کشور محسوب می شود که بر روی ارتفاعات کوه صفه در جنوب غرب اصفهان بنا شده است.
وی گفت: این محوطه از شمال مشرف به شهر اصفهان  و بر لبه پرتگاه موسوم به پنجه شیطان، از جنوب به سوی گردنه باد و فضاهای داخلی دژ از شرق به سوی پارک کوهستانی صفه و از جانب غرب به سوی کوهستان واقع است. 
سرپرست هیات کاوش قلعه شاه دژ اظهار کرد: ساختار لایه لایه قلعه شاه دژ تداعی کننده لایه بندی شهرهای پیش از اسلام و اوایل آن است.
این باستان شناس با اشاره به اینکه در ارتفاعات پایین تر این قلعه فضاهای پشتیبانی مانند آب بند، آسیاب و انبارها قرار گرفته اند گفت: در لایه دوم فضاهای نظامی مانند سربازخانه ها دیده می شود و در بالاترین و درونی ترین لایه ارگ مرکزی و مقر فرمانده قلعه قرار دارد.
سعیدی افزود: تنها مقطع زمانی که به وضوح در منابع تاریخی از قلعه شاه دژ یاد شده دوره سلجوقی است اما بر اساس کاوش های باستان شناسی سه مقطع تاریخی شامل دوره ساسانی ،قرون اولیه اسلامی و دوره سلجوقی شناسایی شد که بر اساس منابع تاریخی و یافته های باستان شناسی پس از سقوط قلعه توسط سپاهیان محمد شاه سلجوقی اثری از تداوم حیات در قلعه دیده نمی شود.
وی معماری شاه دژ را سنگی دانست که سفت کاری آن با سنگ لاشه و ملاط خاک و گچ و نما سازی با سنگ های تراش خورده انجام شده است .
سعیدی با بیان اینکه کاوش در ارگ مرکزی بخشی از ویژ گی های قلعه را نمایان کرده است، افزود: در این حفاری ها که بیشتر در فضای خارجی ارگ و در بخش محدودی از داخل قلعه صورت گرفت، کل دیوار و برج های دفاعی قلعه، کارگاه چرم، حمام و فضاهای وابسته به ارگ مرکزی از دل خاک بیرون کشیده شد.
سرپرست هیات کاوش قلعه شاه دژ گفت: این مکان تاریخی شامل بخش های مختلفی مانند ارگ مرکزی، جایگاه اشرف، سربازخانه جنوبی و غربی، سه قلعه، بند اصلی، بارانداز، برج های دیده بانی، قلعه سنگی، دروازه گردنه باد، حوض سلطان و غار قنبر است. 
این باستان شناس، از میان آثار مهم کشف شده در این فصل کاوش به تکه های چرم، یک برگ قرآن مجید به خط نسخ اولیه، گچ بری، نقاشی دیواری، تزئینات وابسته به معماری، آهک بری، قطعات ظروف چوبی، بخش هایی از یک جعبه چوبی و سفال هایی مربوط به دوران صدراسلام اشاره کرد.
سعیدی گفت: باستان شناسان در این کاوش همچنین پنج برج، بخشی از دیوار پشتیبانی با ارتفاع دو متر، چندین فضای معماری و آثار شاخصی از دوره صدر اسلام را شناسایی کردند.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان  30 آبان سال 93 در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اینکه قلعه شاه دژ اصفهان  در زمینی به مساحت پنج هکتار بنا شده است، اظهار کرد: بازسازی این بنای تاریخی در مرتفع ترین نقطه شهر اصفهان، کار دشوار و سختی است که توسط شهرداری و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان درحال انجام است. 
علیرضا نصر اصفهانی با اشاره به اینکه اداره میراث فرهنگی استان بودجه و اعتبار کافی برای بازسازی این نوع سایت های تاریخی ندارد، تصریح کرد: کار سخت و دشوار بازسازی قلعه شاه دژ به بودجه و اعتبارات زیادی نیاز دارد و چنانچه شهرداری اصفهان  مسئولیت بازسازی آن را برعهده نمی گرفت، این قلعه تاریخی از بین می رفت. 
وی تاکید کرد: شهرداری اصفهان  با ورود به عملیات بازسازی قلعه شاه دژ از نابودی این اثرتاریخی جلوگیری و به فرهنگ این شهرخدمت بزرگی کرد.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان  تصریح کرد : قلعه شاه دژ یکی از سرمایه های بزرگ شهر اصفهان  است که کار بازسازی آن سالها مغفول مانده بود. 
وی با بیان اینکه در پی بی توجهی به این اثر ارزشمند، شهرداری اصفهان  با کمک اداره میراث فرهنگی استان برای بازسازی این بنا اقدام کرد ، افزود: چنانچه این بنای تاریخی احیا شود، فضای مناسبی برای گردشگری استان اصفهان  بوجود می آید. 
قلعه شاه دژ اصفهان  که در ارتفاعات کوه صفه اصفهان  قرار دارد مربوط به دوره ساسانیان می باشد که از آن به عنوان یک قلعه نظامی برای حفاظت از شهر اصفهان  مورد استفاده قرار می گرفت. 
این قلعه در زمان سلجوقیان با ورود یکی از طرفداران ' حسن صباح ' به نام ' عبدالملک عطاش ' و نفوذ و دعوت مخفیانه وی سرانجام تبدیل به یکی از قلعه های اسماعیلیون شد. 
پس از آن در پی درگیری شدید سپاهیان سلجوقی قلعه شاه دژاصفهان ، ویران و عبدالملک عطاش دستگیر و اعدام شد. 
کوه صفه که بنای تاریخی شاه دژ بر بلندای آن قرار دارد، از مکان های تفریحی و سیاحتی شهر تاریخی اصفهان  است.
در سال های اخیر شهرداری اصفهان  برای دسترسی به نقاط مرتفع و نیز افزایش جذابیت های گردشگری کوه صفه، طرح احداث تله کابین را در این مکان اجرا کرده است. 

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره اخبار جدید از کاوش های باستانشناسی در قلعه شاه دژ اصفهان

  • برای مطلب اخبار جدید از کاوش های باستانشناسی در قلعه شاه دژ اصفهان نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد اخبار جدید از کاوش های باستانشناسی در قلعه شاه دژ اصفهان وارد نمائید

نظر شما درباره اخبار جدید از کاوش های باستانشناسی در قلعه شاه دژ اصفهان

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه