اتمام عملیات کاخ چهلستون اصفهان

اتمام عملیات کاخ چهلستون اصفهان

فاز دوم مرمت،استحکام بخشی و موزون سازی رنگ پیشانی ایوان ستوندار عمارت چهلستون به پایان رسید

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی پایگاه های ثبت جهانی میراث فرهنگی استان اصفهان 'عاصفه بدر' افزود :با پایان یافتن مرمت فاز دوم ایوان این عمارت ،داربست های قسمت میانی ایوان به طول 8 متر و عرض 6 متر ، در ارتفال 18 متری جمع آوری شد. 
مدیر پایگاه جهانی باغ موزه چهلستون بابیان اینکه در تاریخ ساخت این بنای باشکوه ، برای اولین بار است که پیشانی ایوان چهلستون ،مرمت و موزون سازی می شود گفت: در50 سال قبل تنها دو پوش و ستونهای ایوان مرمت شده است و اکنون برای استحکام بخشی ، تثبیت و موزون سازی رنگی و پاکسازی سقف 390 میلیون ریال هزینه شده است .
ایوان کاخ چهلستون به طول سه متر ، عرض 17 متر و ارتفاع 14 متر رو به شرقی ساخته شده و مرکب از دو بخش می باشد،یک بخش که بر 18 ستون چوبی و رفیع استوار گردیده است و چهار ستون وسط که بر روی 4 شیر سنگی قرار گرفته و حجاری آنها به گونه ای است که از دهان این چهار شیر آب فوران می کرده و به حوض مرمری تالار می ریخته است. 
قسمت دیگر که کمی مرتفع تر است سردر ورودی تالار را تشکیل می دهد و آن را تالار آیینه نامیده اند. این قسمت بر دو ستون قرار گرفته و سراسر آن مزین به آیینه کاری وسیع و پرکاری است که در آن آیینه های ریز و خوش نقش به صورت معرق در کنار آیینه های قدی و خشتی به کار رفته است . ستونهای ایوان هشت ضلعی از جنس چوب، چنار و کاج است.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره اتمام عملیات کاخ چهلستون اصفهان

  • برای مطلب اتمام عملیات کاخ چهلستون اصفهان نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد اتمام عملیات کاخ چهلستون اصفهان وارد نمائید

نظر شما درباره اتمام عملیات کاخ چهلستون اصفهان

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه