حیات تالاب گاوخونی اصفهان فقط با جریان مداوم زاینده رود

حیات تالاب گاوخونی اصفهان فقط با جریان مداوم زاینده رود

مدیر عامل آب منطقه ای اصفهان اظهار داشت

به گزارش ایرنا، مسعود میرمحمدصادقی دوشنبه شب در نشست هم اندیشی احیای تالاب بین المللی گاوخونی در هتل عباسی اصفهان افزود: اقدامات و برنامه های زیادی به منظور احیای تالاب گاوخونی توسط وزارت نیرو در نظر گرفته و انجام شده است. 
وی مساله تالاب گاوخونی را بحرانی ملی و بین المللی دانست و اشاره کرد: این موضوع تنها به حوزه زاینده رود بر نمیگردد و مخاطرات زیست محیطی دیگری نیز متاثر از مسائل آبی رودخانه و تالاب است. 
وی با اشاره به پیگیری های دولت دهم در تشکیل شورای عالی آب و شورای هماهنگی حوزه زاینده رود ادامه داد: هم اکنون 176 میلیون مترمکعب حقابه برای تالاب گاوخونی در نظر گرف6ه شده است که 78 میلیون مترمکعب آن امسال تخصیص یافته است. 
مدیر عامل آب منطقه ای اصفهان تصریح کرد: در راستای مدیریت و تامین آب حوزه زاینده رود هر نوع بارگذاری بر روی رودخانه ممنوع شده و باید به همه برداشت های غیرمجاز از بالادست تا پایین دست و نه تنها به برداشت های حوزه صنعت و ... حساس بود.
وی یادآوری کرد: تعیین حریم و بستر رودخانه زاینده روز و ابلاغ آن به دستگاه های اجرایی، تعیین حریم کیفی سد زاینده رود و تالاب گاوخونی، حفاظت از حریم زاینده رود و ساماندهی آن از جمله اصلاح مسیر و نیز استفاده از پساب های تصفیه شده برای احیای تالاب و زاینده رود برخی از این برنامه هاست. 
میرمحمدصادقی همچنین از اجرای طرح عظیم تعادل بخشی در کشور به منظور تغذیه آب های زیرزمینی خبر و دامه داد: سالانه 11 میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی در کشور مصرف می شود که سهم اصفهان از این میزان 300 میلیون مترمکعب است. 
وی تاکید کرد: 650 حلقه چاه در حوزه زاینده رود مسدود شده که 500 مورد آن چاه های حریمی در مجاورت زاینده رود بوده است که تاثیر مستقیم بر آب های زیرزمینی دارد. 
وی گفت: امیدواریم بتوانیم در سال 96 از سد و تونل کوهرنگ سه بهره برداری کنیم و نیز اجرای سد بهشت آباد به احیای تالاب و رودخانه زاینده رود کمک کند. 
مدیر عامل آب منطقه ای اصفهان همچنین افزود: امسال برای نخستین بار توانستیم با پیگیری های استان، آب کمی را برای زمان هایی غیر از زمان کشاورزی در رودخانه جریان دهیم. 
نشست هم اندیشی احیای تالاب بین المللی گاوخونی شامگاه دوشنبه با حضور دبیرکل کنوانسیون رامسر، استاندار اصفهان، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، کارشناسان دبیرخانه کنوانسیون رامسر، برخی مسوولان مرتبط در تالار آیینه هتل عباسی اصفهان برگزار شد. 
تالاب گاوخونی واقع در شرق اصفهان یکی از بزرگترین و مهم ترین تالاب های ایران است و درطول تاریخ علاوه بر ایجاد فضای فرح بخش در شرق اصفهان، مامنی برای پرندگان مهاجر و جانوران آبی و منبع درآمد و آسایش ساکنان این منطقه بوده است.
کاهش تبعات تغییرات آب و هوایی، تصفیه پساب های جاری شده در زاینده رود، پرکردن سفره های آب زیرزمینی، جلوگیری از سیلاب، گردشگری و مباحث فرهنگی، تثبیت شن های روان و گنجینه متنوع زیستی و ژنتیکی از جمله ارزش ها و کارکردهای تالاب گاوخونی است.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره حیات تالاب گاوخونی اصفهان فقط با جریان مداوم زاینده رود

  • برای مطلب حیات تالاب گاوخونی اصفهان فقط با جریان مداوم زاینده رود نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد حیات تالاب گاوخونی اصفهان فقط با جریان مداوم زاینده رود وارد نمائید

نظر شما درباره حیات تالاب گاوخونی اصفهان فقط با جریان مداوم زاینده رود

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه