افتتاح نخستین موزه موسیقی خصوصی اصفهان

افتتاح نخستین موزه موسیقی خصوصی اصفهان

این موزه در مساحتی حدود 900 مترمربع مجموعه ای بسیار متنوع از سازهای ایرانی را در معرض دید علاقمندان قرار داده است

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز سه شنبه در آیین افتتاح این موزه گفت: گنجینه ها یکی از ابزار بسیار خوب برای معرفی میراث فرهنگی کشور است. 
سمیع الله حسینی مکارمی افزود: عشق به موسیقی و فرهنگ ایرانی باعث می شود هنرمندان اقدام به چنین کارهایی کنند.
وی اضافه کرد: اگر ما کارها را به مردم و بخش خصوصی واگذار نکنیم، اعتلای کشور نیز محقق نخواهد شد. 
وی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه به بحث مشارکت مردم و بخش خصوصی بوِیژه موزه در سازمان میراث فرهنگی توجه جدی شده اما دامنه فعالیت این سازمان گسترده است و شامل میراث فرهنگی ناملموس و ملموس می شود که بخش اعظم آن نیز میراث معنوی است. 
وی افزود: اهمیت حفاظت، معرفی و شناخت میراث معنوی کمتر از میراث ملموس نیست و اصفهان که در هر دو زمینه میراث معنوی و ملموس سرآمد است، باید شروع کننده چنین فعالیت های بزرگی باشد. 
حسینی مکارمی به شش فاز دیگر موزه موسیقی اصفهان که قرار است در آینده ادامه یابد، اشاره کرد و گفت: باید کمک کنیم تا شش فاز دیگر این موزه با حمایت سازمان میراث فرهنگی و دولت به سرانجام برسد. 
وی یادآور شد: سیاستگذاری، نظارت و حمایت صحیح معنوی و مادی باعث می شود که از میراث به نحو مطلوب استفاده کنیم. 
معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اکنون برنامه ریزان کشور متوجه شده اند که کار باید به مردم واگذار شود و اصفهان با این همه زمینه فعالیت و سابقه فرهنگی و هنری، باید در شاخه تخصصی موزه ها نیز سرآمد کشور باشد. 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز در این آیین گفت: فضای این موزه موسیقی آکنده از ارزش های فرهنگی کشور است. 
فریدون الله یاری افزود: بخش موسیقی از فعالیت هایی است که باید در میراث فرهنگی به آن توجه جدی می شد چراکه اصفهان مامن چهره های شناخته شده کشور در عرصه موسیقی است و این موزه زمینه شناخت موسیقی و سازهای ایرانی را فراهم می کند. 
وی با تاکید بر ضرورت تقویت موزه های خصوصی گفت: باید موزه ها را به سمت تخصصی شدن پیش ببریم و از آنها حمایت کنیم. 
الله یاری همچنین از راه اندازی موزه بزرگ منطقه ای در اصفهان خبر داد و گفت:با توجه به ادامه بحث حمایت از موزه ها برای راه اندازی موزه بزرگ منطقه ای در آستانه نتیجه گیری هستیم . 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به کنفرانس بین المللی موزه داران بزرگ دنیا که سال گذشته در اصفهان برگزار شد، اشاره کرد و گفت: اینکه اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی یک موزه بود جای تاسف داشت و اکنون با پیگیری و حمایت دولت این موزه در محل کارخانه ریسباف اصفهان راه اندازی خواهد شد. 
شهریار شکرانی یکی از دو هنرمند و موسس اولین موزه موسیقی رسمی و خصوصی کشور در اصفهان هم در این آیین از اساتید بزرگ موسیقی کشور همچون استاد جعفر صنعت،نایب اسدالله نوایی، تاج اصفهانی و استاد کسایی یاد کرد و گفت: بار موسیقی ایران مدت ها روی دوش این اساتید قرار داشت و جای خالی موزه موسیقی در این خطه احساس می شد. 
وی افزود: بزرگان موسیقی اصفهان بارها تلاش کردند تا بخش دولتی و نیمه دولتی را برای راه اندازی چنین محل ارزشمندی قانع کنند ولی تلاش هایشان به فرجام نرسید تا در نهایت با همکاری استاد مهرداد جیحونی، تمام داشته های خود را هزینه کردیم تا این کار به سرانجام برسد. 
شکرانی گفت: امروز اولین موزه موسیقی بخش خصوصی کشور در اصفهان  با سرمایه شخصی و بدون حمایت مادی و دولتی افتتاح می شود. 
وی یادآور شد: هرچند این موزه گام مثبتی است ولی هنوز هم در شان و منزلت موسیقی اصفهان و ایران نیست. 
وی افزود: ما دو باب منزل مسکونی اجاره ای را به فضایی استاندارد موزه تبدیل کردیم. شکرابی گفت:موزه موسیقی هفت فاز است و ما امروز فاز اول آن را افتتاح کردیم.
وی گفت: در این موزه سازهای محلی، ملی، جهانی و تاریخ موسیقی را دنبال خواهیم کرد تا جهانگردان هم متوجه تاریخ غنی موسیقی ما شوند. 
موزه موسیقی اصفهان  بعنوان نخستین موزه خصوصی ایران به همت دو تن از مدرسین موسیقی اصفهان (مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی ) راه اندازی شده است. 
این موزه شامل دو تالار به نام های 'تالار سازهای ملی' و 'تالار سازهای محلی' است که مجموعه ای بسیار متنوع از سازهای ایرانی را شامل می شود. 
این موزه در مساحتی حدود 900 مترمربع مجموعه ای بسیار متنوع از سازهای ایرانی را در معرض دید علاقمندان قرار داده است.
بخش دیگر این موزه به معرفی بزرگان موسیقی اختصاص دارد که 'سرای سرآهنگان' نام گرفته است.
در موسیقی سرای این گنجینه نیز بازدیدکنندگان می توانند از اجرای موسیقی زنده بهره مند شوند.
مکان موزه موسیقی اصفهان در خیابان توحید میانی، خیابان شهید قندی(مهرداد) اصفهان قرار دارد.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره افتتاح نخستین موزه موسیقی خصوصی اصفهان

  • برای مطلب افتتاح نخستین موزه موسیقی خصوصی اصفهان نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد افتتاح نخستین موزه موسیقی خصوصی اصفهان وارد نمائید

نظر شما درباره افتتاح نخستین موزه موسیقی خصوصی اصفهان

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه