قول شهردار اصفهان : خط دوم متروی اصفهان تا 1400 آماده است

قول شهردار اصفهان : خط دوم متروی اصفهان تا 1400 آماده است

خط 1 متروی اصفهان پس از 14 سال هنوز نیمه کاره است

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شهرداری اصفهان، مهدی جمالی نژاد روز سه شنبه در حاشیه بهره برداری از پروژه های منطقه 10 شهرداری در باره تفاهمنامه اخیر منعقد شده بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری اصفهان افزود: طبق این تفاهمنامه با ایجاد مسیر جایگزین، خط دو متروی اصفهان از زیر میدان نقش جهان عبور نخواهد کرد.
خط دو قطار شهری اصفهان به مسافت 23.5 کیلومتر و با 22 ایستگاه قرار است شهرک امام حسین(ع) در شمال شرق را پس از گذر از مرکز این کلانشهر به میدان شهدای خمینی شهر متصل کند.
وی افزود: قرار بود خط دو مترو از زیر میدان نقش جهان عبور کند و این مساله احتمال وارد کردن آسیب جدی به این میدان تاریخی را بالا می برد، اما با توجه به کارهای کارشناسی و نیز رویکرد ما که توسعه شهر را بدون میراث تاریخی آن نمی خواهیم، مصوب شد تا خط که دو قطار شهری اصفهان از زیر میدان عبور نکند و از خیابان های پیرامونی آن بگذرد.
جمالی نژاد تاکید کرد: البته تغییر مسیر این خط باعث افزایش 300 میلیارد تومانی هزینه های شهرداری می شود.
شهردار اصفهان تصریح کرد: در جلسه ای با رئیس سازمان میراث فرهنگی قرار شد تا کمک های لازم از سوی این سازمان صورت بگیرد تا مسیر تعیین شده برای عبور خط دو مترو اصفهان در شورای عالی ترافیک کشور نیز تصویب شود.
جمالی نژاد با بیان اینکه کلیات تعیین مسیر جایگزین بین میراث فرهنگی و شهرداری تصویب شد، افزود: این مساله بزرگترین معضل بین میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان در سال های اخیر بود که حل آن خبر بسیار خوبی به حساب می آید.
شهردار اصفهان گفت: خط انتخاب شده ، کمترین برخورد را با مناطق و بافت های تاریخی اصفهان خواهد داشت و مسیری است که هم کارشناسان یونسکو و هم کارشناسان میراث فرهنگی بر روی آن عنایت خاص دارند.
وی افزود: امیدواریم با همدلی و صمیمیتی که میان شهرداری و سازمان میراث فرهنگی به وجود آمده است، بسیاری از دغدغه های گذشته حل شود.
انتشار خبرهایی مبنی بر عبور خط دو قطار شهری اصفهان از زیر میدان تاریخی نقش جهان، واکنش های گسترده طرفداران میراث فرهنگی کشور را برانگیخت که بدنبال آن با مخالفت صریح سازمان میراث فرهنگی، اجرای این پروژه تا تعیین تکلیف نهایی متوقف شده بود.
کمیته میراث جهانی یونسکو نیز در سی و نهمین اجلاس خود در تیر امسال در نامه ای هشدار داده بود که در صورت احداث مترو در مسیر محوطه تاریخی نقش جهان و دیگر آثار تاریخی اصفهان ، میدان نقش جهان با خطر خروج از ثبت میراث جهانی رو به رو خواهد شد. 
میدان عظیم و تاریخی امام(نقش جهان) مربوط به دوره صفوی، در قلب بافت تاریخی شهر اصفهان قرار گرفته است.
این بنای بی بدیل که بعنوان دولتخانه صفوی از آن نام برده می شد اکنون یکی از جاذبه های مهم گردشگری ایران و جهان محسوب می شود. 
بناهای تاریخی موجود در چهار طرف این میدان شامل عمارت عالی قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله و سردر قیصریه است.
علاوه براین بناها 200 حجره دو طبقه پیرامون این میدان واقع شده که اغلب جایگاه عرضهٔ صنایع دستی اصفهان است.
میدان نقش جهان در هشتم بهمن سال 1313 به شماره 102 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت سال 1358 نیز به شماره 115 جزو نخستین آثار ایرانی بود که در یونسکو به ثبت جهانی رسید.
بر اساس قانون، هرگونه ملاحظات و نظرات در باره مسیر قطار شهری اصفهان باید به سازمان میراث فرهنگی ارجاع شود زیرا این سازمان بعنوان متولی و مرجع صلاحیت دار در این موضوع از طرف یونسکو معرفی شده است.
طراحی اولیه خطوط اولویت دار قطار شهری اصفهان از سال 1375 تا 1377 انجام شد و بودجه اجرای آن در سال 1379 همراه با طرح قطار شهری پنج شهر کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. 
فاز اول خط یک قطار شهری اصفهان به طول 11،2 کیلومتر با تعداد 10 ایستگاه پس از 14 سال در مهر امسال به بهره برداری رسید.
سال های قبل نیز اجرای طرح خط یک قطار شهری اصفهان از زیر چهارباغ تاریخی مناقشه برانگیز شد که در نهایت این خط از زیر این منطقه تاریخی عبور کرد. 

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره قول شهردار اصفهان : خط دوم متروی اصفهان تا 1400 آماده است

  • برای مطلب قول شهردار اصفهان : خط دوم متروی اصفهان تا 1400 آماده است نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد قول شهردار اصفهان : خط دوم متروی اصفهان تا 1400 آماده است وارد نمائید

نظر شما درباره قول شهردار اصفهان : خط دوم متروی اصفهان تا 1400 آماده است

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه