بازسازی نقاشی های کاخ چهلستون اصفهان

بازسازی نقاشی های کاخ چهلستون اصفهان

نقاشی های کاخ چهلستون اصفهان تا پایان اسفندماه پاکسازی میشوند

به گزارش ایرنا، مرکز اطلاع رسانی پایگاههای میراث جهانی استان اصفهان روز شنبه به نقل از ' عاصفه بدر' افزود: آلاینده های شیمیایی و گرد و غبار، لایه های رنگ این نقاشی های ارزشمند را تهدید می کند از اینرو عملیات پاکسازی آنها آغاز شده و تا پایان امسال ادامه می یابد.
وی گفت: عملیات پاکسازی این نقاشی ها توسط کارشناسان و استاد کاران گروه امانی تزئینات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان انجام می شود. 
مدیر پایگاه جهانی چهلستون اظهارکرد: موزون سازی رنگی این نقاشی ها با کمترین هزینه و کیفیت بالا در کمترین زمان انجام خواهد شد. 
بدر همچنین درباره اشکالات بوجود آمده در سیستم برق رسانی سالن اصلی کاخ موزه چهلستون گفت: سیستم برق رسانی این بنای تاریخی که در هفته گذشته دچار اشکالاتی شد برطرف شده است. 
مدیر پایگاه جهانی چهلستون توضیح داد: به دلیل عدم نظارت صحیح در عملیات بازسازی کف فرش این کاخ موزه کابل ها و تاسیسات برق این بنا دچار مشکل شده بود که پس از شناسایی نسبت به برطرف شدن این مشکل اقدام شد. 
باغ چهل ستون با 67 هزار متر مربع مساحت، در دوره شاه عباس اول احداث شده است و در وسط این باغ ،عمارت چهل ستون قرار دارد. 
در زمان شاه عباس دوم در این بنا تغییرات کلی بوجود آمد و تالار آینه ،تالار هجده ستون، دو اتاق شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان های طرفین سرسرای پادشاهی ،حوض بزرگ مقابل تالار با کلیه تزئینات نقاشی ، آینه کاری و کاشیکاری دیوارها و سقف ها به آن افزوده شده است.
درتالاربزرگ این عمارت، نقاشی هایی از زمان صفویه و قاجاریه موجود است. 
مجلس پذیرای شاه عباس اول از ولی محمد خان پادشاه ترکمنستان، مجلس بزم شاه طهماسب اول از همایون پادشاه هندوستان، جنگ شاه عباس با ازبکها ، مجلس پذیرای شاه عباس دوم از پادشاه ترکمنستان، جنگ شاه اسماعیل اول با قشون در محل چالدران و جنگ نادر شاه افشار با هندوان در کرنال از جمله این نقاشی هاست.
جنگ چالدران بین شاه اسماعیل صفوی و سلطان سلیم فرمانروای عثمانی ها در منطقه چالدران انجام شد. 
در این جنگ به دستور شاه اسماعیل صفوی ایرانیان تنها از شمشیر و سلاح سرد استفاده نمودند اما در مقابل سپاهیان عثمانی از توپ و تفنگ استفاده کردند و همین عامل موجب شکست سپاهیان ایران شد.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره بازسازی نقاشی های کاخ چهلستون اصفهان

  • برای مطلب بازسازی نقاشی های کاخ چهلستون اصفهان نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد بازسازی نقاشی های کاخ چهلستون اصفهان وارد نمائید

نظر شما درباره بازسازی نقاشی های کاخ چهلستون اصفهان

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه