خانه تکانی کاخ هشت بهشت برای نوروز 95

خانه تکانی کاخ هشت بهشت برای نوروز 95

اصفهان آماده جشن نوروزی نوروزگاه میشود

کاخ هشت بهشت اصفهان که روزگاری زیباترین کاخ عالم نامیده می شد در سال ۱۰۸۰ هجری در روزگار شاه سلیمان صفوی ساخته شد. 
به گزارش ایرنا، اولین بار در کشور 12 استان از 24 تا 27 اسفند با اجرای برنامه های زنده و با هدف شناساندن بهتر آیین های نوروز، رویداد فرهنگی نوروزگاه را جشن می گیرند.
قرار است شهر تاریخی اصفهان  از روز 21 اسفند با خانه تکانی کاخ هشت بهشت به استقبال این رویداد فرهنگی برود. 
مدیر اجرایی این جشن در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان  ، هدف از برگزاری این جشن را معرفی هرچه بیشتر آیین های نوروزی کشورمان دانست که بعنوان میراث ناملموس به ثبت جهانی رسیده است.
منصور زیرک، آیین سنتی نوروز را یکی از بزرگترین پرونده های میراث ثبت جهانی اعلام کرد و گفت: این آیین، میراث فرهنگی ناملموسی است که 12 کشور را دربرگرفته و در یونسکو نیز به ثبت رسیده است.
وی افزود: نوروز و ردیف موسیقی سنتی ایرانی دو محور مهم برگزاری چنین جشنی است.
وی افزود: آداب، رسوم و آیین ها یکی از جنبه های کمتر شناخته شده میراث فرهنگی ناملموس در بین مردم است که از نسل های گذشته به ما رسیده و اکنون جزو باورهای مردم است و حفظ این میراث ناملموس، بسیار سخت تر از میراث ملموس است.
زیرک، میعادگاه مردم اصفهان  برای برگزاری جشن نوروزگاه را باغ موزه چهلستون، موزه هنرهای تزئینی و میدان امام این شهر اعلام کرد و گفت: همزمان با اجرای این رویداد در اصفهان  ، 12 استان نیز جشن نوروزگاه را برای استقبال از نوروز و گرامیداشت آیین های سنتی آن برپا خواهند کرد.
وی یادآور شد: همزمان با ایران، این جشن در کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان، پاکستان، عراق ، ازبکستان و آذربایجان نیز برگزار می شود. 
وی تزریق روحیه نشاط و امید به مردم را از اهداف دیگر برگزاری جشن نوروزگاه دانست و تصریح کرد: در هفته برگزاری جشن نوروزگاه، باغ موزه چهلستون و میدان امام با اجرای نمایش،حافظ خوانی، نقالی و شاهنامه خوانی و نمایش عروسکی میزبان مردم خواهند بود.
مدیر اجرایی جشن نوروزگاه ادامه داد: به همین مناسبت یک روز نیز به نام 'روز ادیان توحیدی'خواهیم داشت و ارامنه و زرتشتیان با حضور در این مراسم، آیین های مذهبی مرتبط با نوروز را اجرا خواهند کرد.
وی از حضور عشایر و اجرای موسیقی سنتی و ردیف نوازی ایرانی در باغ موزه چهلستون نیز بعنوان دیگر برنامه جشن نورزگاه نام برد.
زیرک افزود: در عصر چهارشنبه آخر سال نیز می کوشیم در باغ موزه چلستون، این آیین سنتی را با معرفی درست و بدون آتش برای شهروندان برگزار کنیم و ورزش باستانی چوگان در میدان امام نیز با دعوت از فدراسیون و هیات چوگان اصفهان  از 24 تا 27 اسفند در میدان امام برگزار می شود.
وی ادامه داد: بازی نمادین چوگان در ایام نوروز نیز از 7تا 13 فروردین ادامه خواهد داشت و با برپایی نمایشگاه تخصصی چوگان در موزه هنرهای تزئینی اصفهان  ، اشیاء و ادوات چوگان را به نمایش خواهیم گذاشت.
زیرک گفت: رژه چوگان بازان از خیابان سپه به سمت میدان امام قبل از اجرای هر بازی جزو برنامه هاست و می کوشیم با ورودی رایگان به سه محل برگزاری جشن نوروزگاه، بستری شاد برای حضور خودجوش مردمی فراهم و با پتانسیل مردمی و تشکل ها این برنامه را اجرا کنیم.
زیرک گفت:در روزهای 26 تا27 اسفند در موزه چهلستون یکهزار و 200 کیلوگرم سمنو پخته و در اجرای این برنامه نیز از پتانسل مردمی استفاده می شود.
مدیر اجرایی این رویداد در میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان  ، برگزاری رویداد نوروزگاه در استان را حرکتی پسندیده دانست که توسط این اداره کل و در راستای شناسایی هرچه بیشتر آیین های نوروزی کشورمان اعلام کرد.
عید نوروز از قدیمی ترین عید ایرانیان و از بزرگترین اعیادی است که تجلیل و پاسداشت آن ریشه در تاریخ کهن دارد.
شاعران و نویسندگان قرن چهارم و پنجم هجری همچون فردوسی، عنصری، بیرونی، طبری و بسیاری دیگر که منبع تاریخی و اسطوره ای آنان ادبیات پیش از اسلام بوده است، نوروز را از زمان پادشاهی جمشید می دانند.
نوروز تنها جشنی است که از دوران باستان با عظمت تمام و همراه با انبوهی از افسانه ها و آیین ها تا به امروز ادامه یافته است.
خانه تکانی، میرنوروزی، پنجشنبه آخر سال، کاشت سبزه، سفره هفت سین، کارت و پیام شادباش، دید و بازدید و مسافرت نوروزی از مهمترین آیین های نوروز در ایران است که تابه امروز نیز حفظ شده است.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره خانه تکانی کاخ هشت بهشت برای نوروز 95

  • رویا

    رویا

    نوروز 95 فقط اصفهان ! خیلی وقته دلم هوای گز و بریونی کرده

نظر شما درباره خانه تکانی کاخ هشت بهشت برای نوروز 95

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه