گزارشی از وضعیت کویر مرنجاب

گزارشی از وضعیت کویر مرنجاب

وضعیت نابسامان کویر مرنجاب اصفهان

به گزارش ایرنا، رونق صنعت گردشگری و توسعه این بخش با توجه به تاکیدهای مکرر مسئولان کشور و سیاست های اقتصادی کنونی دولت درگرو تجهیز زیرساخت های اساسی از جمله جاده و راه مناسب است. 
کویر مرنجاب به عنوان یکی از بکرترین مناطق کویری ایران کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی و دوستداران طبیعت بیابانی است، این کویر هرساله بویژه در ایام نوروز شاهد حضور تعداد زیادی از مسافران نوروزی است، اما این منطقه نمونه گردشگری فاقد مسیر ارتباطی مناسب است. 
جاذبه های طبیعی و تاریخی بی نظیر منطقه مرنجاب در انتهای جاده خاکی و سنگلاخی قرار گرفته که سردرگمی و نارضایتی گردشگران را درپی دارد. 
در ماه های گذشته چندین کارگروه ویژه بررسی مشکلات مرنجاب در استانداری اصفهان و شهرستان آران وبیدگل تشکیل شد ولی خروجی آن تنها نصب تعدادی علائم و تابلو بود که همخوانی چندانی با وعده های مسئولان نداشته است. 
تعدادی از مسافران نوروزی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از وضعیت نامناسب جاده مرنجاب گلایه کردند و گفتند: به رغم دریافت مبلغی از 100 هزار تا 400 هزار ریال ورودی برای این جاده، شاهد هیچگونه ساماندهی و تجهیز مسیر نیستیم. 
به گفته آنان این جاده، خراب و دارای دست اندازهای بی شمار با پوشش سطحی ماسه موجب گیرکردن خودروها و انحراف از جاده اصلی می شود و بسیاری از مسافران نوروزی منطقه مرنجاب پس از طی مسیری از جاده و مشاهده خرابی ها از ادامه راه منصرف شده و بازمی گردند. 
سرپرست اداره راه و شهرسازی آران وبیدگل در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: جاده مرنجاب در حوزه راه های وزارت راه و شهرسازی قرار ندارد و مسئولیتی در این زمینه برعهده اداره راه و شهرسازی نیست، با این وجود اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان به خاطر رفاه حال گردشگران اقداماتی جهت ساماندهی آن انجام داده است. 
مجتبی آراسته این اقدام ها را شامل نصب علائم و مسیرنما با هزینه ای بالغ بر 500 میلیون ریال در جاده مرنجاب و فرستادن ماشین آلات و تجهیزات جهت تسطیح جاده ذکر کرد و افزود: با جدیت پیگیر قرار گرفتن این جاده در حوزه راه های وزارت راه هستیم. 
وی تنها راه ساماندهی اساسی جاده مرنجاب را تلاش در جهت قراردادن این جاده در حوزه راه های روستایی وزارت راه و شهرسازی دانست و افزود: این جاده در مرحله اول باید زیرسازی و پس از آن در صورت موافقت سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی آسفالت شود و در نهایت بهسازی و ساماندهی این جاده 45 کیلومتری، هزینه ای افزون بر 100 میلیارد ریال در بردارد. 
سرپرست اداره میراث فرهنگی آران وبیدگل هم ضمن اذعان به وضعیت نامناسب جاده مرنجاب اظهار کرد: ساماندهی وضعیت منطقه عزم کلیه دستگاه های ذیربط را می طلبد. 
جواد صدیقیان افزود: امیدواریم با اجرایی شدن مصوبات کارگروه ویژه مرنجاب و اختصاص بودجه ملی جهت ساماندهی منطقه شاهد گام های اساسی در این جهت باشیم. 
فرماندار آران وبیدگل نیز این جاده را در شان گردشگران و مردم این شهرستان ندانست و گفت: براساس مصوبه سال قبل شورای شهرستان، بابت ورود خودروها به منطقه مرنجاب نرخی تعیین و قرار شد از محل این درآمد، جاده مرنجاب ساماندهی شود. 
ابوالفضل معینی نژاد افزود: مشکل این جاده باید اساسی حل شود ولی به علت هایی از جمله نبود متولی خاص و همچنین کمبود اعتبار تاکنون ساماندهی جاده به کندی پیش رفته است. 
وی گفت: البته اقدام های خوبی از جمله نصب علائم و تابلو، استقرار اکیپ هلال احمر و همچنین استقرار پایگاه فوریت های پزشکی در مسیر جاده صورت گرفته است. 
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان هم در گفت وگو با ایرنا ضمن ابراز تاسف از وضعیت جاده مرنجاب اظهار کرد: براساس مصوبه کارگروه مرنجاب فرمانداری شهرستان بعنوان متولی منطقه موظف به هماهنگی دستگاه ها جهت ساماندهی جاده و منطقه مرنجاب است. 
محسن یارمحمدیان افزود: دریافت ورودیه و مبلغ آن باید براساس مصوبه قانونی به تصویب رسیده و با خدمات ارائه شده همخوانی داشته باشد و این امر نیازمند نظارت و ارائه گزارش از سوی فرمانداری است. 
کویر مرنجاب در شمال آران وبیدگل در استان اصفهان قرار دارد، این کویر از شمال به دریاچه نمک، از غرب به کویر مسیله و دریاچه های نمک حوض سلطان و حوض مره، از شرق به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان آران و بیدگل محدود می شود. 
ارتفاع متوسط کویر مرنجاب از سطح آب های آزاد در حدود 850 متر و بلندترین نقطه این جزیره در حدود 880 متر بالاتر از سطح دریای آزاد است. 
کویر مرنجاب یکی از زیباترین نقاط کویری ایران محسوب می شود، تپه های شنی بلند و جنگل های تاق جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده است. 

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره گزارشی از وضعیت کویر مرنجاب

  • برای مطلب گزارشی از وضعیت کویر مرنجاب نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد گزارشی از وضعیت کویر مرنجاب وارد نمائید

نظر شما درباره گزارشی از وضعیت کویر مرنجاب

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه