شرایط بحرانی کمبود آب در استان اصفهان

شرایط بحرانی کمبود آب در استان اصفهان

استاندار اصفهان : مردم استان اصفهان باید برای شرایط سخت آماده شوند

به گزارش ایرنا، رسول زرگرپور روز پنجشنبه در جلسه ای با فرمانداران حوضه زاینده رود در استان افزود:این جلسه به صورت اضطراری و برای در جریان بهتر قرارگرفتن فرمانداران در باره وضعیت بحرانی و سخت خشكسالی و ایجاد هماهنگی و هم افزایی بیشتر بین دستگاه های استان و شهرستان ها برگزار شده است.
وی با بیان اینكه فرمانداران باید مسائل این بخش را رصد كنند و آمادگی لازم را برای ورود به این شرایط سخت داشته باشند، افزود: مسائل خشكسالی و آب باید با حساسیت بیشتری دنبال شود.
زرگرپور با اشاره به اینكه پیش بینی های هواشناسی شرایط خوبی را برای آینده سال آبی نشان نمی دهد، گفت: همه ما امیدوار به تفضل الهی هستیم و باید در این راستا برنامه ریزی های دقیق صورت بگیرد.
استاندار اصفهان با بیان اینكه هدف اصلی ما نجات كشت موجود است، گفت: بارش های پیش بینی شده به وقوع نپیوسته است و در باره آب شُرب نیز با حاشیه ناامن روبرو هستیم.
وی گفت: در درجه اول باید حجم سد بعنوان خط قرمز تعیین شود چرا كه كیفیت آب شُرب بسیار مهم است.
زرگرپور افزود: سال گذشته غرامت خشكسالی 620 میلیارد ریال بود كه از طریق بیمه به خسارت دیدگان پرداخت شد و سیاست كماكان این است كه خسارت ها از طریق بیمه كشاورزی تامین شود و اكنون بیش از 60 درصد از باغات و مزارع استان تحت پوشش بیمه قرار دارد.
استاندار اصفهان با تاكید براینكه مدیریت بحران كشور باید در اسرع وقت به استان دعوت شود و از نزدیك شرایط كنونی را مشاهده كند، گفت: باید صددرصد كشت ها بیمه شود و همچنین شورای عالی مدیریت بحران كشور در باره بحران پیش رو تشكیل جلسه دهد.
رسول زرگرپور با بیان اینكه فرمانداران با همكاری و بكارگیری مدیران شهرستانی می توانند مدیریت قوی تری داشته باشند، اظهار داشت: تصمیمات اتخاذ شده در آخرین جلسه شورای عالی آب كه به ریاست معاون اول رئیس جمهوری تشكیل شد، برای حوضه زاینده رود بسیار موثر بود و قوت قلبی ایجاد كرد و بهانه ها را از سر راه اجرای طرح 9 ماده ای برداشت.
استاندار اصفهان به ارزیابی صورت گرفته در باره اجرای طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود در جلسه شورای عالی آب كشور اشاره كرد و گفت‌: در برخی از بخش ها اقدامات خوبی صورت گرفته ولی در بعضی بخش ها كار خوب انجام نشده است و در این جلسه بر روی تك تك موضوعات و اجرا یا عدم اجرای آنها بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
وی با اشار ه به اینكه معاون اول رئیس جمهوری در این جلسه مصوبات 9 ماده ای را مهمترین سند احیای حوضه زاینده رود اعلام كرد، گفت: وی دولت و همه بخش ها را موظف به اجرای كامل این مصوبات كرد.
زرگرپور افزود: تشكیل جلسه شورای عالی آب به ریاست معاون اول رئیس جمهوری پیام كشاورزان استان را بخوبی به گوش مسئولان رساند و برای اجرای مصوبات نیز تصمیمات خوبی اتخاذ شد.
در این جلسه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری،معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری، فرمانداران حوضه آبریز زاینده رود در استان اصفهان و برخی مدیران كل استانداری به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
زاینده رود مهمترین رودخانه در مركز فلات ایران به طول حدود 350 كیلومتر از سراب در زاگرس مركزی تا پایاب در باتلاق خشك شده گاوخونی است.
حوضه زاینده رود از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشكیل شده است كه 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت تحت پوشش این حوضه در استان اصفهان و 7 درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت تحت پوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
این رودخانه بعنوان بزرگترین جریان آبی منطقه مركزی ایران در سال های اخیر با پدیده خشكسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه های سال با خشكی مواجه شده است.
به گفته علی بصیرپور معاون بهره برداری شركت آب منطقه ای اصفهان، میزان حجم آب ذخیره شد در پشت سد 260 میلیون مترمكعب است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 110 میلیون مترمكعب كاهش داشته است.
طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود در سال 93 با هدف هماهنگی و اعمال مدیریت واحد بر این حوضه آبریز در موضوعات منابع، مصارف و حقابه ها به تصویب شورای آب كشور رسید. 
بندهای«طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود» به شرح زیر است: 
بند نخست: وزارت نیرو مكلف است نسبت به تاسیس واحد مدیریت یكپارچه حوضه آبریز زاینده رود اقدام كند. 
بند دوم: تشكیل شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود با حضور استانداران اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد و معاونان وزرای نیرو، جهاد كشاورزی، صنعت معدن و تجارت و نمایندگان اصناف كشاورزی؛ وزارت نیرو مكلف شده است تا درمدت سه ماه نسبت به تشكیل این شورا اقدام كند. 
بند سوم: تعیین میزان حقابه ها، سهم آبه ها و صاحبان حق اشتراك و حقابه زیست محیطی رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی توسط وزارت نیرو. 
بند چهارم: ممنوعیت بارگذاری جدید بر منابع آب زاینده رود تا پیش از تعیین تكلیف در این حوضه. 
بند پنجم: ساماندهی برداشت آب در استان های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز. 
بند ششم: فراهم كردن تسهیلات لازم برای تغییر شیوه های آبیاری توسط وزارت جهادكشاورزی در منطقه . 
بند هفتم: تأسیس صندوق تأمین خسارت خشكسالی در حوضه آبریز زاینده رود بر اساس این بند مصرف كنندگان بخش صنعت كه در زمان خشكسالی بدون كاهش سهم خود آب دریافت می كنند باید خسارات كمبود آب سایر مصرف كنندگان حوضه را پرداخت كنند. 
بند هشتم: انجام مطالعات تونل آبرسانی به اصفهان با عنوان طرح گلاب(انتقال آب) توسط وزارت نیرو. 
بند نهم: وزارت نیرو باید در باره طرح انتقال آب بهشت آباد كه صرفاً به منظور تأمین آب شرب طراحی شده است، بررسی دقیق انجام داده و ضمن ارزیابی زیست محیطی ، طرح را به اجرا در آورد.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره شرایط بحرانی کمبود آب در استان اصفهان

  • برای مطلب شرایط بحرانی کمبود آب در استان اصفهان نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد شرایط بحرانی کمبود آب در استان اصفهان وارد نمائید

نظر شما درباره شرایط بحرانی کمبود آب در استان اصفهان

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه