تب برفکی در اصفهان مشاهده شد

تب برفکی در اصفهان مشاهده شد

در 20 نقطه سمیرم اصفهان تب برفکی مشاهده شد

دكتر مصطفي بيات روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: تجمع بيشتر اين بيماري در نقاط روستايي و در بخش هاي وردشت، دناكوه و پادناي بزرگ بوده است.
وي خاطرنشان كرد: بيشتر دام هاي مبتلا به ويروسي تب برفكي از نوع دام سبك بوده و كمتر از 10 مورد دام سنگين نيز به اين بيماري مبتلا شده اند.
اين مسوول با اشاره به طرح واكسناسيون هفتگي اين اداره تصريح كرد: دام هاي كوچك بيشتر از طريق شير دام مادر و اثر بيماري بر روي قلب بيمار و تلف شده اند اما دام هاي بزرگتر در قسمت دهاني و سُم دچار تاول زدگي و تلف مي شوند.
دكتر بيات با تاكيد بر ورود عشاير در اواسط ارديبهشت به همراه تعداد زيادي دام به شهرستان سميرم اظهار كرد: با ورود دام ها در فرايند كوچ به ييلاق بطور يقين آمار بيماري تب برفكي نيز افزايش خواهد داشت.
رييس شبكه دامپزشكي سميرم افزود: نبود كنترل كافي بر روي دام هاي عشاير، انتقال از جايي به جاي ديگر و همچنين تعداد زياد دام مازاد عشاير در تشديد احتمالي تعداد دام هاي مبتلا به تب برفكي موثر خواهد بود.
وي ابراز اميدواري كرد تا با تخصيص تعداد واكسن بيشتر از سوي موسسه رازي و استان به اين شهرستان، ميزان شيوع تب برفكي نيز كندتر و بيماري تب برفكي بهتر كنترل شود.
يماري تب برفكي از ديرباز در بين دامداران و روستائيان شناخته شده است و در كل دنيا با اسامي بسيار متنوعي بيان مي شود.
عامل اين بيماري ويروسي از خانواده 'پيكورنا ويريده' بوده كه داراي واريته هاي بسيار متنوع در جهان است اما علائم باليني آن تقريبا مشابه است از اين رو كارخانه هاي واكسن سازي، بايد واريته هاي ويروسي موجود در مناطق و حتي كشورهاي همجوار را شناخته تا بتوانند واكسن موثر تركيبي(پلي والان) را عليه بيماري بسازند.
اين بيماري، نشخواركنندگان اهلي و وحشي را گرفتار مي كند و بسادگي و بسرعت از تمام راه ها منتشر مي شود.
اين بيماري در دام ها به دو شكل ايجاد مي شود، در نوع اول نوزاد دام اغلب به فرم قلبي مبتلا مي شود يعني ويروس به عضله قلب نوزاد راه يافته و باعث نكروز عضله قلب مي شود كه ايست قلبي و مرگ را در پي دارد.
اما در دام هاي بالغ، بيماري بصورت فرم برفك يا همان آفت خود را نشان مي دهد و زخم هائي بصورت تاول در دهان ايجاد مي شود كه بخاطر دردناكي، ميزان مصرف غذاي دام بشدت كاهش مي يابد و اين زخم ها به ناحيه سُم پاها نيز كشيده شده و بخاطر دردناكي، حيوان بشدت لنگ مي شود. البته گاهي اين تاول ها به پستان دام نيز سرايت مي كند.
شهرستان سميرم داراي يك ميليون دام سبك و سنگين است.
اين شهرستان در 160 كيلومتري استان اصفهان و دامنه هاي زاگرس واقع است.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره تب برفکی در اصفهان مشاهده شد

  • برای مطلب تب برفکی در اصفهان مشاهده شد نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد تب برفکی در اصفهان مشاهده شد وارد نمائید

نظر شما درباره تب برفکی در اصفهان مشاهده شد

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه