اعلام برنامه های هفته سلامتی در اصفهان

اعلام برنامه های هفته سلامتی در اصفهان

غلبه بر ديابت

كارشناس مسئول ديابت مركز بهداشت استان اصفهان روز يكشنبه به ايرنا گفت: با توجه به اينكه سازمان جهاني بهداشت، روز سلامت و بهداشت در سال 2016 را به «غلبه بر ديابت » نامگذاري كرده است برنامه هاي هفته سلامت در ايران نيز با اين شعار و رويكرد اجرا مي شود.
هر ساله روز هفتم آوريل مصادف با 19 فروردين بعنوان روز جهاني بهداشت در كشورهاي مختلف جهان گرامي داشته مي شود كه شعار امسال روز بهداشت، 'غلبه بر ديابت' تعريف شده است.
امين اسماعيلي افزود: دليل نامگذاري امسال روز جهاني بهداشت به « غلبه بر ديابت» شيوع بالاي اين بيماري در سراسر دنياست.
وي ارتقاي آگاهي مردم درباره افزايش شيوع ديابت و چگونگي پيشگيري از اين بيماري، تشخيص، درمان و مراقبت از افراد مبتلا به آن را از جمله اهداف برنامه هاي هفته سلامت در استان اصفهان برشمرد.
اين كارشناس با اشاره به هزينه هاي بالا و عوارض جبران ناپذير بيماري ديابت تصريح كرد: قطع عضو، نابينايي و نارسايي كليه از مهمترين عوارض اين بيماري است كه خسارت هاي زيادي بهمراه دارد.
به گفته وي هزينه بيماران ديابتي سالانه در ايران حدود يك ميليارد دلار ( معادل حدود 40 هزار ميليارد ريال ) است.
وي اضافه كرد: اين بيماري به راحتي قابل پيشگيري است و مي توان با سبك زندگي درست از جمله تغذيه سالم و فعاليت بدني از ابتلا به آن جلوگيري كرد.
اسماعيلي ميزان شيوع ديابت در كشور را 13 درصد و در استان اصفهان را 11 درصد اعلام و اظهار كرد: شيوع اين بيماري در مناطق شهري 11 درصد و در روستاها پنج تا هفت درصد است.
وي ميزان شيوع اين بيماري در دنيا را چهار درصد اعلام و اضافه كرد: پيش بيني مي شود اين درصد تا سال 2025 به 5.4 درصد افزايش يابد.
وي شيوع و مرگ و مير ناشي از ديابت در كشورهاي در حال توسعه را بالا خواند و گفت: در ايران ديابت مقام دوم را پس از حوادث رانندگي در قطع عضو دارد.
كارشناس مسئول ديابت مركز بهداشت استان اصفهان افزود: در سال 1386 از هر 20 نفر يك نفر به ديابت مبتلا بود كه پيش بيني مي شود اين رقم در سال 1404 به هفت نفر برسد.
وي از جمله برنامه هاي هفته سلامت در استان اصفهان را نواختن زنگ سلامت در نخستين روز از هفته با رويكرد پيشگيري از چاقي و ديابت، اجراي برنامه نمادين پيشگيري از ديابت در فرهنگسراها، برپايي پايگاه‌هاي سيار سنجش سلامت و اطلاع‌رساني ديابت، انجام رايگان تست‌هاي سلامت و قند خون، سخنراني در خطبه‌هاي پيش از نماز جمعه و برگزاري همايش پياده‌روي در جاده سلامت حاشيه زاينده ‌رود اعلام كرد.
برپايي ايستگاه سلامت در ميدان امام(ره) و كوه صفه، برگزاري مراسم افتتاحيه مراقبت از نوزادان داراي مادران با ريسك بالا (high risk)، برگزاري همايش توقف ديابت با تاكيد بر چهار عامل خطر (تغذيه، تحرك، دخانيات و استرس) و برگزاري جشنواره غذاي سالم از ديگر برنامه هاي هفته سلامت در اصفهان است كه اسماعيلي به آنها اشاره كرد.
ديابت يا بيماري قند، يك اختلال متابوليك در بدن است ؛ در اين بيماري توانايي توليد انسولين در بدن از بين مي‌رود و يا بدن در برابر انسولين مقاوم شده و بنابراين انسولين توليدي نمي‌تواند عملكرد طبيعي خود را انجام دهد و درنهايت قند خون افزايش مي‌يابد. وجود مقدار فراوان قند در خون در درازمدت مي‌تواند به بخش‌هاي مختلف بدن مانند قلب، رگ‌هاي خوني،‌ كليه‌ها، ‌دستگاه تناسلي و دستگاه عصبي آسيب برساند. 

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره اعلام برنامه های هفته سلامتی در اصفهان

  • برای مطلب اعلام برنامه های هفته سلامتی در اصفهان نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد اعلام برنامه های هفته سلامتی در اصفهان وارد نمائید

نظر شما درباره اعلام برنامه های هفته سلامتی در اصفهان

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه