اول اردیبهشت سالروز مرگ سهراب سپهری

اول اردیبهشت سالروز مرگ سهراب سپهری

اول اردیبهشت سالروز مرگ سهراب سپهری است

اول ارديبهشت سالروز هجرت شاعري است كه در تنهايي مي شكست، او كه به آمار زمين مشكوك بود و سراغش را بايد از پشت هيچستان مي گرفتي، به سراغش اگر مي روي بايد نرم و آهسته روي تا مبادا كه ترك بردارد، چيني نازك تنهايي او. 
سهراب سپهري حكايت گوي شعر و تصوير تمام موجودات هستي، شاعر لطيف آب و چپر و سبزه، نارنج و فانوس و سجاده 15 مهرماه به هنگام فراخوان خداوند در نماز ظهر سال 1307 در كاشان متولد شد. 
محل تولد سهراب باغ بزرگي در محله دروازه عطا بود، سهراب درباره محل تولدش مي گويد: 'خانه، بزرگ بود. باغ بود و همه جور درخت داشت. براي ياد گرفتن، وسعت خوبي بود. خانه ما همسايه صحرا بود. تمام روياهايم به بيابان راه داشت'.
در سال 1312 به دبستان خيام (مدرس) كاشان رفت و پس از پايان دوره شش ساله ابتدايي، براي حضور در دوره متوسطه به دبيرستان پهلوي كاشان و پس از پايان دوره اول متوسطه به تهران رفت و در دانشسراي مقدماتي شبانه روزي تهران ثبت نام كرد.
در سال 1324 دوره دوساله دانشسراي مقدماتي به پايان رسيد و سهراب به كاشان بازگشت و در آذرماه سال 1325 به پيشنهاد مشفق كاشاني در اداره فرهنگ (آموزش و پرورش) كاشان استخدام شد.)
در سال 1326 و در سن 19 سالگي، منظومه اي عاشقانه و لطيف از سهراب، با نام 'در كنار چمن يا آرامگاه عشق' در 26 صفحه منتشر شد.
سال 1332 دوره نقاشي را در دانشكده هنرهاي زيبا به پايان رساند و اواخر همان سال دومين مجموعه شعر سهراب با عنوان 'زندگي خواب ها' با طراحي جلد خود او منتشر شد.
تا سال 1336 چندين شعر سهراب و ترجمه هايي از اشعار شاعران خارجي در نشريات آن زمان به چاپ رسيد، در مردادماه 1336 از راه زميني به پاريس و لندن جهت نام نويسي در مدرسه هنرهاي زيباي پاريس در رشته ليتوگرافي سفر كرد، سهراب مرداد سال 1339 به توكيو رفت و در آنجا فنون حكاكي روي چوب را آموخت.
در آخرين روزهاي اسفند سال 1339 به دهلي سفر كرد و پس از اقامتي دوهفته اي در هند به تهران بازگشت، تا سال 1343 تعدادي از آثار نقاشي سهراب در كشورهاي ايران، فرانسه، سوئيس، فلسطين و برزيل به نمايش درآمد.
تا سال 1348 ضمن سفر به كشورهاي آلمان، انگليس، فرانسه، هلند، ايتاليا و اتريش، آثار نقاشي او در نمايشگاه هاي متعددي به نمايش درآمد، سال 1349 به آمريكا سفر كرد و پس از هفت ماه اقامت در نيويورك به ايران بازگشت.
سال 1358 آغاز ناراحتي جسمي و آشكار شدن علائم سرطان خون در سهراب بود، او دي ماه همان سال جهت درمان به انگلستان رفت و اسفند به ايران بازگشت، اما بعدازظهر اول ارديبهشت 1359 در بيمارستان پارس تهران با دنيا وداع كرد.
آرامگاه او در صحن امامزاده سلطان علي بن امام محمدباقر (ع) مشهداردهال در 40 كيلومتري شهرستان كاشان است.
دلتنگي عجيبي در شعرهاي سهراب حس مي شود، او شاعر استعاره هاي شگفت انگيز و تخيلات ملموسي است كه به آدمي حس بسيار لطيفي از نزديكي با طبيعت و حتي اشيا مي دهد، شعر سهراب سپهري رنگارنگ است و خواننده را به افقهاي تازه مي كشاند.
اگر اين سطح پر از آدمهاست
پس چرا اين همه دلها تنهاست؟
بيخودي مي گويند هيچ كس تنها نيست
چه كسي تنها نيست؟ همه از هم دورند
همه در جمع ولي تنهايند
من كه در ترديدم تو چطور؟
نكند هيچكسي اينجا نيست ...

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره اول اردیبهشت سالروز مرگ سهراب سپهری

  • برای مطلب اول اردیبهشت سالروز مرگ سهراب سپهری نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد اول اردیبهشت سالروز مرگ سهراب سپهری وارد نمائید

نظر شما درباره اول اردیبهشت سالروز مرگ سهراب سپهری

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه