اجرای طرح مراقبت از نوزادان در منزل در اصفهان

اجرای طرح مراقبت از نوزادان در منزل در اصفهان

این طرح برای اولین بار در کشور در اصفهان برگزار میشود

مدیر گروه سلامت خانواده ، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی گفت :اوایل انقلاب مرگ و میر نوزادان به ازای هر هزار تولد 145 نفر بود كه امروزه این رقم به 9.5 رسیده است.
دكتر محمد اسماعیل مطلق هنگام آغازاجرای طرح مراقبت از نوزادان در منزل در محل دانشگاه علوم پزشكی اصفهان افزود:در برنامه ششم توسعه این تعداد به هفت مورد مرگ و میر در هزار خواهد رسید.
وی گفت: تا سال 2030 باید بگونه ای عمل كنیم كه مرگ ومیر قابل اجتنابی وجود نداشته باشد.
وی افزود :در سال 94 حدود یك میلیون و 580 هزار نوزاد در كشور متولد شد و از این تعداد 100 هزار كودك زیر 2هزار و 500 گرم و 20هزار نوزاد نیز زیر یك هزار و 500 گرم وزن داشتند.
مطلق گفت:50 درصد كودكانی كه بستری و مرخص می شوند بار دیگر بستری می شوند و به بدین سبب برنامه مراقبت از منزل نوزادان پرخطر طراحی و بصورت پایلوت در اصفهان اجرا شد.
مدیرگروه سلامت خانواده وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی گفت:این طرح بزودی درتهران،مشهد ، تبریز، شیراز و گیلان نیز اجرا خواهد شد واز سال آینده در سراسر كشور اجرا می شود.
وی با بیان اینكه 96.2 درصد نوزادان در بیمارستانها و 3.8 نوزادها در منازل و سایر مكانها متولد می شوند افزود: برای مراقبت كمی و كیفی از نوزادان برنامه ریزی كنیم.
همچنین معاون فنی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان گفت :بیش از 70 درصد مرگ و میر نوزادان به راحتی قابل پیشگیری است.
پژمان عقدك افزود:نزدیك به 80 درصد مرگ و میر نوزادان بعلت عفونتها و سیفیسكی رخ می دهد.
وی افزود: این شاخص در برخی از شهرستانهای استان اصفهان بیشتر است.
وی با بیان اینكه بسته خدمتی مراقبت از نوزادان از سال 93 فراهم شده است ، گفت:هدف كلی این طرح بهبود كمی و كیفی مراقبت از نوزادان پرخطر و نیازمند به مراقبت ویژه است.
معاون فنی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان گفت: پنج باب بیمارستان امین،الزهرا(س)،شهید بهشتی، عیسی بن مریم زهرای زینبیه برای اجرای این در شهرستان اصفهان در نظر گرفته شده است.
مراقبت از نوزادان پرخطردر منزل با خدمات ماماها،بخش های خصوصی و دولتی اجرا خواهد شد.
در این طرح تمام نوزادانی كه به دنیا می آیند، یك تا سه بار در ماه اول تولد، توسط تیم خُبره بهداشتی، در منزل نوزاد مورد معاینه و مراقبت های ویژه قرار می گیرند.
در این طرح ابتدا نوزادان پرخطر شامل نوزاد مادران با سن كمتر از 18 و بیشتر 35 ساله یا مادرانی كه بیماریهایی در دوران بارداری داشته اند و یا نوزادانی كه در بیمارستان بستری بودند، تحت مراقبت قرار می گیرند.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره اجرای طرح مراقبت از نوزادان در منزل در اصفهان

  • برای مطلب اجرای طرح مراقبت از نوزادان در منزل در اصفهان نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد اجرای طرح مراقبت از نوزادان در منزل در اصفهان وارد نمائید

نظر شما درباره اجرای طرح مراقبت از نوزادان در منزل در اصفهان

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه