پدر کویر شناسی ایران هشدار داد

پدر کویر شناسی ایران هشدار داد

ريزگردها تهديد و خطري جدي براي سلامتي مردم بشمار مي رود

به گزارش ايرنا، 'پرويز کردواني ' روز يکشنبه طي سخناني در همايش 'اصفهان ريزگردها و آلاينده ها' افزود: سال ها زمين هاي شرق اصفهان با کود ازت و فسفر براي کشت آبياري مي شده است و به يقين اکنون گرد و خاک اين مناطق آلوده به فسفر است و مردم را دچار بيماري مي کند. 
 
وي اضافه کرد: برخي مناطق کشور از جمله دشت شرق اصفهان امروز خشکزاري بيش نيست و به کانون توليد و انتشار ريزگردها تبديل شده است.
 
اين پژوهشگر، توسعه استان اصفهان و روشهاي مقابله با بيايان زدايي را در بسياري از دوره ها از نظر زيست محيطي مشکل آفرين دانست و افزود: روش مالچ پاشي ( پوشاندن سطح بيابان بوسيله قير داغ) براي مقابله با ريزگردها راهکاري ناکارامد و داراي اثرات منفي بوده است . 
 
او از روش ريگ پاشي درعرصه هاي کويري به عنوان روشي مناسب براي مقابله با ريزگردها ياد کرد و گفت: اين روش نه تنها مشکلات مالچ را ندارد، بلکه از نابودي موجودات زنده اين عرصه نيز جلوگيري مي کند. 
 
اين پژوهشگر محيط زيست خاطرنشان کرد: تاکنون سه طرح براي تغيير آب و هوا در ايران مطرح شده اما هر سه با سه دليل قوي علمي رد شده است. 
 
کردواني گفت: ازکوير مرکزي ايران مي توان هزاران استفاده کرد، براي مثال در صنعت پتروشيمي مي توان از کوير کمک گرفت. 
 
اين پژوهشگر زيست محيطي در بخشي ديگر از سخنان خود: احياي درياچه اروميه را بعيد دانست و افزود: در اطراف درياچه اي که 88 هزار و 900 حلقه چاه غيرمجاز وجود دارد، بازيابي ناممکن است. 
 
وي اظهارکرد: روزگاري اين درياچه 32 ميليارد مترمکعب آب داشت اما امروز فقط 2 ميليارد مترمکعب آب دارد، بنابر احياي بعيد به نظر مي رسد. 
 
همايش «اصفهان، ريزگردها و آلاينده ها» با 11 محور پژوهشي روز يکشنبه با هدف آموزش و فرهنگسازي براي داشتن شهري پاک و بدون آلودگي، حمايت از زندگي و سلامت انسان ها به همت آموزش و پرورش ناحيه يک اصفهان، با همکاري اداره محيط زيست و هواشناسي، بنياد فرهنگي امام صادق(ع)، خانه سلامت فرهنگسراي موعود، کميسيون کشاورزي، آب و محيط زيست اتاق بازرگاني در محل مرکز تحقيقات معلمان اصفهان برگزار شد. 
 
آلاينده هاي زيست محيطي، خشکسالي، فرسايش، بررسي انواع آلاينده هاي آب و ارائه راهکارهاي مناسب براي کنترل آلودگي ها، بررسي انواع آلاينده هاي هوا و ارائه راهکارهاي مناسب براي کنترل آلودگي ها از جمله محورهاي اين همايش بود. 
 
در اين همايش پروفسور پرويز کردواني معروف به 'پدر کويرشناسي ايران'، جمعي از فرهنگيان آموزش پرورش و پژوهشگران حضور داشتند.
 
پرويز کردواني متولد 1310 در گرمسار، پژوهشگر ايراني ، متخصص عمران کوير، عضو مجمع شبکه آب خاور ميانه، عضو بنياد مطالعات آسيايي، عضو هيئت امناي صلح سبز و رئيس کميته بيابان زدايي انجمن متخصصان محيط زيست ايران است . او بعد از اخذ ديپلم به آلمان رفت و تا سطح دکترا در آنجا درس خوانده و بلافاصله به کشور بازگشت ( 1345 ) در ابتداي ورود دانشکده کشاورزي اروميه را راه اندازي کرد و در سال 1347 به گروه آموزشي جغرافياي تهران پيوست ،کردواني تاکنون ‎ 20جلد کتاب و ده‌ها مقاله علمي در زمينه‌هاي مختلف به ويژه کوير نوشته است .
 
* به گزارش ايرنا؛ در اصفهان 16 کانون توليد ريزگرد وجود دارد که دشت سگزي در شرق اصفهان، بستر رودخانه زاينده رود و تالاب گاوخوني کانون هاي بحراني عنوان شده اند. 
 
بطور کلي کاهش بارندگي و پايين بودن ميزان رطوبت هوا، خشکسالي، نبود پوشش گياهي مناسب، تغييرات فشار هوا و وزش باد شديد از دلايل انتشار گرد و غبار در هواي اصفهان است. 
 
از تاثيرات مهم آلودگي هوا در اثر انتشار گرد و غبار و ريز گردها مي توان به آسيب هاي قلبي و تنفسي، تأثير بر مکانيسم هاي دفاعي بدن، بروز و تشديد آسم و ساير بيماريها اشاره کرد. 
 
حوضه زاينده رود از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختياري تشکيل شده که 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعيت تحت پوشش اين حوضه در استان اصفهان و هفت درصد از مساحت و 2 درصد از جمعيت تحت پوشش آن در استان چهارمحال و بختياري قرار دارد. 
 
زاينده رود به عنوان بزرگترين جريان آبي منطقه مرکزي ايران در سال هاي اخير با پديده خشکسالي، افزايش برداشت و سوء مديريت منابع آب مواجه و در محل پائين دست در بيشتر ماه هاي سال با خشکي مواجه شده است. 
 
اين روند حيات تالاب گاوخوني را مورد تهديد قرار داده و اين عرصه پرنعمت را به تهديدي زيست محيطي تبديل کرده است .
 

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره پدر کویر شناسی ایران هشدار داد

  • برای مطلب پدر کویر شناسی ایران هشدار داد نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد پدر کویر شناسی ایران هشدار داد وارد نمائید

نظر شما درباره پدر کویر شناسی ایران هشدار داد

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه