45 درصد آثار صنعتی اصفهان تخریب شده

45 درصد آثار صنعتی اصفهان تخریب شده

مديركل اداره راه و شهرسازي اصفهان خبر داد

به گزارش ايرنا، حجت‌الله غلامي عصر سه شنبه در همايش'بزرگداشت روز شيخ بهايي و روز معمار' در اصفهان افزود: در 30 سال گذشته انتظاري كه از جامعه معماري وجود داشته، بيش از آن چيزي است كه در حال حاضر شاهد آن هستيم.
وي تصريح كرد: در چند سال گذشته بيش از 45 درصد از آثار معماري صنعتي اصفهان تخريب شده اما صدايي از جامعه معماري برنخاسته است.
وي در باره دليل از بين رفتن اين آثار توضيحي نداد.
مديركل اداره راه و شهرسازي اصفهان خاطرنشان كرد: نخستين اثر باقي مانده در اصفهان، كارخانه ريسباف بود كه با كمك بانك ملي احياء شد.
وي افزود: دومين اثر كارخانه نختاب (در تصرف اداره دخانيات) است كه براي فروش گذاشته شده كه تاكنون جلوي فروش آن را گرفته اند.
وي گفت: سومين اثر، سيلوي اصفهان(واقع در خيابان مصلي) است كه مي‌تواند بعنوان شاخص معماري اين شهر باقي بماند.
كارخانه ريسباف اصفهان يكي از بناهاي شاخص تاريخي اين شهر و داراي شماره ثبت ملي است كه از حيث تاريخ صنعت بويژه صنعت نساجي نيز سابقه زيادي دارد. 
بناي كارخانه ريسباف مربوط به دوره پهلوي است و از نظر موقعيت مكاني در يكي از باغ هاي صفوي در چهارباغ اصفهان قرار دارد. 
محوطه و عرصه اين بنا حدود هفت هكتار است و انبارها، بُرج ها و ساختمان هاي قديمي آن در مجموع بعنوان آثار شاخص دوره پهلوي ثبت ملي شده است كه با توجه به ثبت ملي آن، بهره بردار يا متصرف قانوني موظف به حفاظت و مرمت اين بناي تاريخي است.
در طرح تفصيلي مصوب ماده پنج شهر اصفهان، كاربري اين محل نيز به موزه تغيير كرده است.
استاندار اصفهان ارديبهشت پارسال از توافق نهايي بانك ملي با واگذاري محل كارخانه سابق ريسباف براي تاسيس موزه بزرگ اصفهان خبر داد.
كارخانه نخباف نيز از جمله الگوهاي معماري داراي سبك تلفيقي سُنتي و مُدرن در ايران محسوب مي‌شود.
در دوران پهلوي اول، اصفهان به يكي از قطب‌هاي نساجي كشور تبديل شد و توليدات آنها حتي در بيرون از مرزهاي ايران نيز طرفداراني داشت. در آن دوران 10 كارخانه مهم در دو سوي حاشيه زاينده رود شكل گرفت كه عبارت بودند از كارخانه‌هاي پشمباف، نختاب و رحيم زاده در حاشيه شمالي، و كارخانه هاي نور، وطن، زاينده رود، شهرضاي جديد، صنايع پشم، بافناز و ريسباف در حاشيه جنوبي زاينده رود.
مديركل اداره راه و شهرسازي اصفهان همچنين گفت: اكنون اصفهان در محاصره بحران‌ هاي خاص قرار دارد، بحران هايي كه بايد با تلاش معماران رفع شود.
غلامي افزود: تاكنون با مالكان خانه هاي تاريخي اصفهان به جمع بندي نرسيده‌ايم اما اقدامات اوليه در باره 'خانه روضاتي' صورت گرفته است تا بتوانيم آن را بعنوان خانه معماري اصفهان بعنوان نماد معماري شهري معرفي كنيم.
خانه روضاتي مربوط به دوره قاجار است و در محله چهارسوق شيرازيها، خيابان طالقاني، كوچه روضاتي اصفهان واقع شده و در تاريخ 17 اسفند 1381 با شماره ثبت 7654 بعنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
غلامي همچنين با اشاره به تشكيل دبيرخانه مسابقات معماري نيز گفت: با پيگيري هاي انجام شده، انتظار اين است تا با توجه به استعدادهاي موجود در اصفهان، اين دبيرخانه در اين شهر ايجاد شود و بر اساس آخرين مكاتبات نيز موفقيت‌هايي به دست آمده است.
مسابقات معماري و شهرسازي، فعاليتي گروهي با مشاركت هزاران نفر است كه در آن حاكميت قواعد و قوانين بازي، سازماندهي، راهبري صحيح و بي عيب و نقص هم از نظر برخورداري از بهترين و كارآمدترين نتيجه و هم از زاويه پايبندي به قانون و رفتار عادلانه در رعايت حقوق طرفين ذينفع و درگير در رقابت و امكان پاسخگوئي آتي به نتايج اعلام شده از بيشترين اهميت برخوردار است.
با اين حال، نظم بخشي به مسابقات معماري و شهرسازي و نياز به سازماندهي و نظارت بر اين امر و در نتيجه تدوين چارچوب و روال قانونمند براي برگزاري مسابقات سال هاست كه محل چالش نهادها و گروه هاي مختلف حرفه اي، ذينفعان و متوليان امر است.
آئين‌ نامه جامع برگزاري مسابقات طراحي معماري و شهرسازي با پيشنهاد فرهنگستان هنر در تاريخ 1381/12/20 به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد و در 1382/1/26 در بخشنامه شماره 309/د ش بعنوان ضوابط لازم الاجرا براي كليه دست اندركاران مسابقات معماري و شهرسازي در سطح كشور اعم از سازمان هاي دولتي و بخش خصوصي و از اشخاص حقيقي تا حقوقي ابلاغ شد.
پيشينه استنادي تدوين اين آئين نامه را مي توان در نشريه شماره 240 سازمان برنامه و بودجه و اندك مدارك پراكنده‌اي كه توسط صاحبنظران و اهل حرفه جمع‌آوري شده است، در نظر گرفت.
غلامي همچنين تصريح كرد: قرار است تا ستاد استاني بازسازي در اصفهان طرح‌ريزي شود و در ستاد ملي برنامه‌ها و طرح‌هاي خود را ارائه داده‌ايم تا بتوانيم تحولي عظيم را در بافت فرسوده شهر ايجاد كنيم.
اين همايش با حضور پيشكسوتان، دانشجويان و استادان عرصه معماري و شهرسازي و جمعي از مسئولان شهري در سالن ادراه راه استان برگزار شد.
در اين هماليش، جمعي از نخبگان اين حوزه نيز تجليل شدند.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره 45 درصد آثار صنعتی اصفهان تخریب شده

  • برای مطلب 45 درصد آثار صنعتی اصفهان تخریب شده نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد 45 درصد آثار صنعتی اصفهان تخریب شده وارد نمائید

نظر شما درباره 45 درصد آثار صنعتی اصفهان تخریب شده

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه