سالگرد تولد زنده یاد ارحام صدر هنرمند پرآوازه اصفهانی

سالگرد تولد زنده یاد ارحام صدر هنرمند پرآوازه اصفهانی

وی بنيانگذار مكتب كمدي، انتقادي تئاتر ايران بود

به گزارش ايرنا، نام ارحام صدر (زاده 12 ارديبهشت 1302 - درگذشت 24 آذر 1387) بعنوان پايه گذار مكتب كمدي تئاتر ايران، همواره پرآوازه و زبانزد است.
در گذشته، تئاتر اصفهان بخصوص تئاتر كمدي اين خطه در داخل و حتي خارج از كشور علاقه مندان خاص خود را داشت بگونه اي كه در دهه هاي پيش برخي از گردشگران داخلي و حتي خارجي غير از ديدن آثار تاريخي و فرهنگي اصفهان، تماشاي تئاتر كمدي اين شهر را در برنامه هاي سفر خود به اصفهان نيز مي گنجاندند.
مكتب نمايش كمدي اصفهان با نام ارحام صدر گره خورده است كه بعد از انقلاب نيز همچنان ادامه داشت.
رضا ارحام صدر فعاليت هنري خود را از سال 1326 با بازي در تئاتر آغاز كرد.
او كه 'گروه هنري ارحام صدر» را در سال 1343 تاسيس كرد، به «شكرپاره اصفهان» معروف بود.
فيلم ويديويي 'دُرسا' كه در سال 1384 توسط محسن دامادي ساخته شد، آخرين حضور او در جلوي دوربين محسوب مي شود.
اين هنرمند دانش آموخته رشته فلسفه و امور تربيتي از دانشكده ادبيات دانشگاه اصفهان بود.
ارحام صدر اولين بار در دوران دبيرستان به روي صحنه تئاتر رفت.
در جشن سالانه دبيرستان ادب اصفهان معمولاً سه شب نمايش براي معلمان، والدين و بزرگان شهر اجرا مي‌شد اما در زمان حضور ارحام صدر بدليل استقبال زايدلوصف از نمايشي به «رفيق ناجنس»، تا هفت شب بليت نمايش فروخته شد.
در سال هاي بعد از انقلاب، هنرمندان زيادي به عرصه تئاتر ايران و اصفهان معرفي شدند ولي هيچكدام مانند شكر پاره اصفهان نشدند.
با اين وجود، هنرمنداني همچون حسن اكليلي، قدرت الله ايزدي، محمد نريماني، مرحوم شمس، مرحوم بابا فاضل و شماري ديگر كه بعضي از آنها درگذشته اند و برخي نيز به سراغ كار ديگري رفتند، كماكان چراغ تئاتر كمدي اصفهان را روشن نگه داشته اند. 
نمايش هاي كمدي اصفهان در چهارباغ و اجراهاي مشهور ارحام صدر در تماشاخانه هاي سپاهان، همواره گل خنده را بر لب تماشاگران مي نشاند.
امروز 12 ارديبشهت سالروز تولد شكر پاره اصفهان است، مردي كه وقتي بزرگترها از او ياد مي كنند همچنان لبخند بر لبانشان نقش مي بندد و از ارحام صدر به نيكي ياد مي كنند.
مرحوم ارحام صدر تا پايان عمرش در اصفهان زيست و در سال 1387 در اين شهر درگذشت و در قطعه نام آوران باغ رضوان اين ديار به خاك سپرده شد.
وي در باره انتقال كارش به تهران گفته بود: هر موقع توانستند منارجنبان اصفهان را از كف ببرند و در لاله‌زار كار بگذارند، ارحام را هم مي‌توانند به آنجا ببرند.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره سالگرد تولد زنده یاد ارحام صدر هنرمند پرآوازه اصفهانی

  • هنر دوست

    هنر دوست

    روحش شاد باد . الحق هنرمند نمونه ای بود

نظر شما درباره سالگرد تولد زنده یاد ارحام صدر هنرمند پرآوازه اصفهانی

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه