اظهارات رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی های بادی کشور در اصفهان

اظهارات رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی های بادی کشور در اصفهان

در همايش شركت برق منطقه اي استان اصفهان اعلام شد

به گزارش ايرنا، سيدهاشم اورعي روز دوشنبه در چهارمين همايش استاني توسعه انرژي بادي در همايش شركت برق منطقه اي استان اصفهان افزود: در زمينه انرژي هاي تجديدپذير، ما تنها نيازمند چند نيروگاه بادي و خورشيدي نيستيم بلكه بايد صنعت اين نوع انرژي ها را در سطح كشور ايجاد كنيم .
وي اضافه كرد: با بررسي استفاده از ظرفيت هاي بالقوه اقتصادي كشور درخواهيم يافت كه در اين حوزه بايد به اصلاح سياست هاي كلان اقتصادي دولت نيز بپردازيم.
اورعي گفت: بعنوان مثال در كشور ما تفاوت نرخ بهره بانكي و نرخ تورم 10 تا 15 درصد است و پيام صريح، واضح و روشن چنين پيامدي در هر كشوري اين است كه بهترين و سودآورترين اقدام، كار و توليد نكردن است.
وي افزود: نرخ رشد اقتصادي در كشور بسيار پايين و نرخ بيكاري بسيار بالاست و توسعه صنعت انرژي تجديدپذير بويژه انرژي بادي تاثير بسيار مهمي بر هر دوي اين مشكلات دارد كه نيازمند سرمايه گذاري است.
وي اظهار كرد: با توجه به پيشينه درآمد نفتي كشور، سياست هاي كلان دولت به مقدار زيادي به صنعت نفت وابسته است.
اورعي افزود: در كشورهاي صنعتي و پيشرفته كل تقاضا براي نفت در سال 2005 ميلادي 50 ميليون بشكه بود و در سال 2014 اين تقاضا به 45 ميليون بشكه در روز رسيد.
وي دلايل اين كاهش تقاضا را بالارفتن راندمان مصرف انرژي و توسعه استفاده از انرژي هاي تجديدپذير بويژه بادي و خورشيدي عنوان كرد و گفت: پيش بيني مي شود اين مقدار تقاضا در سال هاي آتي كمتر و كمتر شود.
اورعي بيان كرد: در كشورهاي در حال توسعه نيز برغم اينكه با افزايش تقاضا براي نفت مواجهيم اما شاهد كاهش نرخ رشد تقاضا در آنها هستيم.
رئيس هيات مديره انجمن علمي انرژي بادي كشور افزود: مجموع تقاضاي اين دو گروه از كشورها، كل تقاضا براي نفت در دنيا را تشكيل مي دهد كه پيش بيني مي شود در سال 2020 به حداقل خود برسد.
اورعي گفت: در چنين شرايطي كشورهايي همچون ونزوئلا كه همچنان اقتصاد خود را وابسته به نفت نگه دارند و به فكر چاره نباشند با مشكلات جدي روبرو خواهند شد.
وي اضافه كرد: بعنوان مثال كشور عربستان از اول آوريل 2016 بالغ بر دو هزار ميليارد دلار از منابع مالي موجود در شركت نفتي'آرامكو' (شركت ملي نفت عربستان سعودي) را ظرف چهار سال منتهي به سال 2020 به سرمايه گذاري در زمينه هاي ديگر اختصاص داد بطوريكه از سال 2020 ديگر اقتصادش متكي به درآمد ناشي از نفت نباشد.
وي تاكيد كرد: دوران نفت ديگر بسر آمده است و بايد به فكر چاره بود.
اورعي همچنين يادآور شد: برجام قرار نيست معجزه كند، تنها مي تواند مكمل فعاليت داخلي باشد و نمي شود كار نكرد و منتظر بود تا برجام همه كارها را انجام دهد و با برداشتن مسئوليت كار و تلاش از دوش خود منتظر عملكرد و نتايج برجام باشيم.
وي در باره اقتصاد مقاومتي گفت: واژه مقاومت ريشه در ادبيات حماسي و فرهنگ شيعي ما دارد و از منظر اقتصادي بعنوان اقتصاد درون نگر و درونگرا تلقي مي شود.
رئيس هيات مديره انجمن علمي انرژي بادي كشور گفت: مادامي كه به قابليت هاي داخلي خود متكي نباشيم و از امكانات بالقوه خود در راستاي توسعه همه جانبه كشور استفاده حداكثري نكنيم، نمي توانيم انتظار توسعه و موفقيت اقتصادي داشته باشيم.
رئيس هيات مديره انجمن علمي انرژي بادي كشور در باره آسيب شناسي گسترش فرهنگ استفاده از انرژي هاي تجديدپذير نيز گفت: عدم توفيق در استفاده از ظرفيت هاي بالقوه كشور در دو حوزه فرهنگي و اقتصادي قابل ارزيابي است و در كشور ما به حوزه فرهنگي اين موضوع توجه نشده در حالي كه بُعد اقتصادي و فرهنگي درهم تنيده است.
وي افزود: ما فرهنگ توسعه محور نداريم و شايد مهمترين دليل در عدم توفيق استفاده بهينه از اين امكانات خدادادي اين است كه در فرهنگ عمومي جامعه، توسعه جايگاه خود را از دست داده است.
اورعي اضافه كرد: بعنوان نمونه نگاه ما به توزيع هدفمند يارانه ها، نگاه توسعه محور نبود لذا محرك توسعه جامعه نيز قرار نگرفت.
وي تاكيد كرد: در يك جامعه توسعه محور كار ارزش است، تقدس دارد و منافع شخصي افراد بعنوان محصول جانبي آن محسوب مي شود.
اورعي هدف اصلي كار را تلاش و توسعه اقتصادي جامعه توصيف كرد.
وي گفت: در يك جامعه توسعه محور افرادي كه با كار و تلاش از نظر اقتصادي موفق باشند محترم و ارزشمندند در حالي كه در جامعه ما موفقيت اقتصادي، ضدارزش است.
اورعي افزود: استفاده از عبارت'كم باشد،حلال باشد' اين پيامد را بدنبال دارد كه آنچه زياد است، حرام است.
وي ادامه داد: اگر دليل ضدتوسعه بودن فرهنگ خود را در درآمد نفتي دنبال كنيم، نفت يك منبع و موهبت طبيعي است و انرژي هاي تجديدپذير نيز كاملا طبيعي و خدادادي است. 
وي افزود: اگر نگاه و نگرش ما توسعه محور نباشد و فرهنگ استفاده از منابع طبيعي بطور عمومي رواج پيدا نكند استفاده از انرژي هاي تجديدپذير نيز همان نتايج درآمد نفتي را ببار خواهد آورد.
اورعي گفت: در اين صورت نيز انرژي هاي تجديدپذير جايگزين كار و تلاش مي شود و عقب ماندگي فرهنگي را عميق تر مي كند.
وي واسطه گري و دلالي را عوامل بازدارنده كار و تلاش در بُعد توليدي دانست و افزود: در بخش صنعت و كشاورزي در يكي دو قرن اخير عملكرد غالب بوده و طبق آمار رسمي اعلام شده در پاييز گذشته، ميزان توليدات صنعتي كشور تقريبا منفي 25 درصد بوده است.
اورعي تاكيد كرد: بدليل نبود فرهنگ توسعه در جامعه و برغم برخورداري از منابع عظيم خدادادي و نيروي انساني قابل توجه، ما از نظر رفاه اقتصادي عقب افتاده ايم و منابع بسيار زياد طبيعي كشور را نتوانسته ايم در راستاي توسعه كشور بكار ببريم.
انرژي تجديدپذير انواعي از انرژي است كه منبع توليد آن نوع انرژي (برخلاف انرژي‌هاي تجديدناپذير مثل انرژي فسيلي) قابليت آن را دارد كه توسط طبيعت در يك بازه زماني كوتاه مجدداً به وجود آمده يا به عبارتي تجديد شود. 
از جمله انواع انرژي هاي تجديدپذير، انرژي بادي و خورشيدي است. 
منبع تمام انرژي هاي جهان،(به جز انرژي جزر و مد) خورشيد است. 
خورشيد با تابش به سطح زمين و زاويه تابش مختلف خود در سطح كره زمين در ايجاد باد نقش دارد. 
سرعت باد ناشي از چرخش كره زمين(به دور محور كره زمين) است و در بخش هايي از زمين باد ايجاد مي شود.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره اظهارات رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی های بادی کشور در اصفهان

  • برای مطلب اظهارات رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی های بادی کشور در اصفهان نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد اظهارات رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی های بادی کشور در اصفهان وارد نمائید

نظر شما درباره اظهارات رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی های بادی کشور در اصفهان

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه