ثبت جهاني مسجد جامع اصفهان

ثبت جهاني مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان به جمع بناهاي ارزشمند ايران در جدول جهاني خواهد پيوست

اصفهان - خبرگزاری مهر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: اقدامات مطالعاتی ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان صورت گرفته و به زودی این بنای ارزشمند به ثبت جهانی می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسفندیار حیدری‌پور با اعلام این خبر افزود: تاکنون به میزان  سه میلیارد و 560 میلیون ریال در مسجد جامع هزینه شده که این مبلغ برای مرمت مسجد جامع اصفهان رقم ناچیزی است.

وی اقدامات صورت گرفته برای مرمت این بنا را از سال 88 تاکنون و در چهار فاز دانست و اظهار داشت: در فاز نخست مرمت این بنا طی قراردادی بالغ بر 430میلون ریال جهت اصلاح کف‌فرش صفه درویش و ازاره‌های سنگی مسجد صورت گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بیان داشت: فاز دوم مرمت مسجد جامع اصفهان اقداماتی از جمله استحکام‌بخشی ایوان صفه درویش و با هزینه‌ای بالغ بر 410 میلیون ریال انجام شد.

وی در ارتباط با مرمت این بنا در فاز سوم گفت: در فاز سوم شروع مرمت و بازسازی مدرسه مظفریه مسجد جامع اصفهان شامل آماده‌سازی پی‌ها و ستون‌های مدرسه که قسمت غربی مدرسه را شامل می‌شود، صورت گرفت.

حیدری‌پور با اشاره به اقدامات صورت گرفته در فاز چهارم و در سال 90 طی قراردادی بالغ بر دو میلیارد و 270میلیون ریال اضافه کرد: در این فاز اجرای سقف‌ها و طاق‌نماهای قسمت غربی و اجرای ایوان شمالی مدرسه مظفریه انجام شد که این اقدامات همچنان در دست اجرا است.

وی گفت: کارهای مطالعاتی ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان صورت گرفته و به زودی این بنای ارزشمند نیز به ثبت جهانی می‌رسد.

به گزارش مهر، مسجد جمعه یا مسجد جامع اصفهان از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین ابنیه مذهبی ایران است.

کاوشهای باستان‌شناسی نشان از آن دارد که ممکن است این مسجد پیش از تسلط اعراب بر این شهر، مرکز مذهبی مهم شهر بوده و به صورت یکی از آتشکده‌های شهر اصفهان کاربری داشته‌است.

کشف یک پا ستون، با تزیینات دوره ساسانیان، در منطقه شمالی مسجد، وجود بنایی قبل از اسلام را تایید می‌کند.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره ثبت جهاني مسجد جامع اصفهان

  • برای مطلب ثبت جهاني مسجد جامع اصفهان نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد ثبت جهاني مسجد جامع اصفهان وارد نمائید

نظر شما درباره ثبت جهاني مسجد جامع اصفهان

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه