بیش از 3 میلیارد مترمکعب آب اصفهان به خوزستان میرود

بیش از 3 میلیارد مترمکعب آب اصفهان به خوزستان میرود

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان خبر داد

حسین محمدرضایی در گفتگویی اظهار داشت: در حال حاضر میزان حجم آب مخزن سد زاینده رود حدود 100 میلیون متر مکعب است که مقدار زیادی از این حجم رسوب، و هر روز از حجم آب آن کاسته می شود.
 
وی با توجه به میزان ناچیز آب در پشت سد افزود: قطعاً آب برای کشت پائیزه باز نخواهد شد ولی کشاورزان نسبت به 13 درصد کاهش بارندگی حوزه کوهرنگ در مقایسه با بلند مدت 25 ساله، 87 درصد حق آبه خود را می خواهند و خواسته ی آنها این است که با بارندگی های سال زراعی 91-92 باید 13 درصد از حق آبه هایشان نسبت به کمبود بارندگی ها کسر و بقیه آب به آنها داده شود.
 
مدیرعامل انجمن هماهنگی و حمایتی تشکل های بخش کشاورزی شهرستان اصفهان، ادامه داد: در سال زراعی 91-92 هرچه کمتر از 87 درصد حق آبه به کشاورزان داده شده، مصرف کنندگان آن مانند، شرب و صنعت دو استان اصفهان و یزد و همچنین برداشت کنندگان آب در بالا دست زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری باید خسارات کشاورزان حق آبه دار و سهم آبه داران را پرداخت کنند.
 
روزانه بیش از یک میلیون متر مکعب از آب ذخیره سد زاینده رود کم می شود
 
محمدرضایی گفت: با توجه به ورودی آب به سد زاینده رود به میزان 8 متر مکعب در ثانیه و خروجی بالای 20 متر مکعب در ثانیه در 24 ساعت بیش از یک میلیون متر مکعب از حجم آب سد مصرف می شود.
 
این عضو کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی فرمانداری شهرستان اصفهان در خصوص مصرف آب خروجی از سد به خبرنگار مهر گفت: مقدار 10 متر مکعب آب در ثانیه برای شرب استان اصفهان وارد تصفیه خانه باباشیخ علی می شود و حدود 2 متر مکعب صنایع اصفهان برداشت و حدود 2 متر مکعب برای استان یزد و بقیه آن در استان چهارمحال و بختیاری پمپاژ می شود.
 
با تأخیر در بارندگی های پائیزه مشکل آب شرب مردم حتمی است
 
دبیر کمیته زراعت نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان گفت: با کاهش حجم آب سد به میزان بیش از یک میلیون متر مکعب در روز و تأخیر در بارندگی های پائیزه مشکل آب شرب مردم حتمی است، برای جلوگیری از بحران باید در مصرف آب شرب صرفه جویی و آب صنایع قطع شود و همچنین آب انتقالی به استان یزد صرفاً برای آب شرب انتقال یابد.
 
محمدرضایی با اشاره به اینکه خشکی زاینده رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی تاثیر زیادی بر روی کویرزایی در شرق اصفهان داشته است، اظهار داشت: این موضوع خسارت‌های زیست محیطی زیادی از جمله کویر زایی بر روی منطقه خواهد داشت و با وزش بادهای شرقی غربی ریزگردهای منطقه شرق که هم آلودکی دارند و هم سوزنی شکل هستند ، با تنفس آن بر روی مجاری تنفسی مشکل ایجاد می کند.
 
علاوه بر نمایندگان، رئیس جمهور، استاندار و علمای اصفهان دغدغشان زاینده رود است
 
وی افزود: جای خوشحالی است طی نشست نمایندگان استان اصفهان با رئیس جمهور در خصوص حل مشکل زاینده رود، آقای روحانی بررسی مشکل زاینده رود را یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد نظر هیات دولت دانست و گفته است تاکنون دو جلسه از جلسات هیات دولت در خصوص بررسی مشکلات این رودخانه بوده، و محمد شریعتمداری معاون اجرایی دولت یازدهم را به عنوان مسئول پیگیری مشکلات استان اصفهان مشخص کرد است، بنابراین باید از این فرصت و ظرفیت ها به خوبی برای رفع مشکلات استان استفاده کرد.
 
رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان گفت: خوشبختانه علاوه بر نمایندگان استان اصفهان، رئیس جمهور، استاندار اصفهان و علمای اصفهان دغدغشان زاینده رود و رفع مشکلات آن است و همچنین خوشحال هستیم که آقای زرگرپور استاندار اصفهان قبلاً معاون وزیر نیرو بوده و اشراف کاملی به روی حوزه زاینده رود و آب کشور دارند و باید با کمک نمایندگان استان اصفهان و مسئولان استانی و کشوری مشکلات زاینده رود و حق آبه بران آن از جمله حق آبه کشاورزان، شهراصفهان، محیط زیست رودخانه و تالاب بین المللی گاو خونی را پیگیری و برای رفع آن تمام تلاش خود را به کار گیرند.
 
تالاب ها باید از بالاترین درجه حفاظتی برخوردار باشند
 
این کشاورز نمونه استانی در تولید محصولات ارگانیک در مورد تالاب بین المللی گاوخونی افزود: در کنوانسیون رامسر که در سال 1971 میلادی 42 سال پیش در شهر رامسر به همین نام پایه ریزی شد پای پیمانی را امضاء کردند که در بخشی از آن آمده است که "تالاب ها باید از بالاترین درجه ی حفاظتی برخوردار باشند"
 
وی افزود: اما متاسفانه به رغم وجود چنین التزام هوشمندانه ای باید اعتراف کرد که در طول چهار دهه گذشته نه تنها از شتاب زوال تالاب ها کاسته نشد بلکه شدت هم یافته است و با ادامه این روند تالابگاوخونی کاملاً خشک شده و با خشک شدن تالاب بین المللی گاوخونی علاو بر مشکلات زیست محیطی، این تالاب نیز از لیست کنوانسیون رامسر خارج خواهد شد.
 
تشکل های کشاورزی حلقه اتصال بین کشاورزان و مسئولان
 
وی تصریح داشت: استانداری موافق است که معاونین توانمند و مشاورین و کارشناسان قدرتمند و متعهد او را یاری کنند و از تمام ظرفیت ها در جایگاه خود استفاده و تنها به آمارهای رسیده اکتفا نکند، تا اینکه استان به جایگاه حقیقی خود ارتقا یابد.
 
محمدرضایی گفت: از استاندار اصفهان انتظار داریم همچون سنوات گذشته و استانداران سابق از نماینده تشکل های کشاورزی استان و شهرستان در جلسات مرتبط با آب و کشاورزی و کشاورزان استفاده کنند چرا که آنان حلقه اتصال بین کشاورزان و مسئولان هستند.
 
هنوز چشم خیلی از صنایع و استان های دیگر به دنبال آب زاینده رود است
 
رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان در پاسخ به استاندار جدید خوزستان که طی مصاحبه ای گفته است من هر شش نیروگاه را از مسیر کارون خارج می‌کنم، گفت: اگر به این راحتی بود ما هم دو نیروگاه سوختی آبی اصفهان که هم مصرف آب دارد و هم آلودگی شدید هوا از کار می انداختیم، جلوی انتقال آب از حوزه زاینده رود را می گرفتیم، از برداشت آب برای صنعت و پالایشگاه جلوگیری می کردیم.
 
وی گفت: نیروگاه های برق آبی خوزستان که به غیر از مقداری تبخیر آب در دریاچه های ایجاد شده پشت سدها، نه مصرف آب دارد و نه آلودگی هوا، و باتوجه به میزان بیش از 30 میلیارد متر مکعب آب خوزستان در سال، دم از بی آبی می زنید، در صورتی که زاینده رود اصفهان با این همه برداشت و مصرف کننده دارد، در سال های نرمال تنها یک میلیارد و 350 میلیون متر مکعب آب دارد.
 
محمدرضایی افزود: چرا باید مسئولان و مردم محترم آن استان با این مقدار عظیم آب همچنان ناشکری کنند، اگر جای مردم اصفهان بودید که آب شرب موجودشان با مشکل روبروست چه می کردید و با این همه مشکل هنوز چشم خیلی از صنایع و استان ها به دنبال آب نداشته ی زاینده رود است.
 
3 میلیارد و 800 میلیون متر مکعب آب اصفهان به خوزستان ریخته می شود
 
دبیر کمیته زراعت نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان گفت: از منطقه فریدن استان اصفهان حدود یک میلیارد متر مکعب آب خارج شده و به سرشاخه های رود دز خوزستان ریخته و همچنین از شهرستان سمیرم حدود 2 میلیارد و 800 میلیون متر مکعب آب به سرشاخه های رودخانه کارون می ریزد.
 
وی افزود: بنابراین سالانه به طور متوسط حدود 3 میلیارد و 800 میلیون متر مکعب آب استان اصفهان به استان خوزستان ریخته می شود بنابر این توقع زیادی نیست که ما برای شرب خود مقدار یک چهارم این آب را برای حیات خود بخواهیم .
 
رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان افزود: مسئولان و مردم محترم خوزستان فکر می کنند کم آب شدن رودخانه کارون در سال های اخیر از انتقال آب به زاینده رود است در صورتی که درحال حاضر از دو تونل اول و دوم کوهرنگ به ترتیب 300 و 250 میلیون متر مکعب آب در سال بطور متوسط انتقال می یابد، افتتاح تونل اول کوهرنگ در سال 1332 دقیقاً 60 سال پیش و تونل دوم کوهرنگ در سال 1364 یعنی 28 سال پیش بوده است.
 
وی ادامه داد: کم شدن آب کارون ربطی به زاینده رود ندارد قسمتی از کمبود آب آن بدلیل خشکسالی است که در ایران و کل منطقه اتفاق افتاده و قسمتی از آن ب به دلیل ذخیره آب کارون پشت سدهای در مسیر آن است.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره بیش از 3 میلیارد مترمکعب آب اصفهان به خوزستان میرود

  • برای مطلب بیش از 3 میلیارد مترمکعب آب اصفهان به خوزستان میرود نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد بیش از 3 میلیارد مترمکعب آب اصفهان به خوزستان میرود وارد نمائید

نظر شما درباره بیش از 3 میلیارد مترمکعب آب اصفهان به خوزستان میرود

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه