مشاهده ستاره دنباله دار آیسان در آسمان ایران

مشاهده ستاره دنباله دار آیسان در آسمان ایران

این ستاره دنباله دار از 16 آبانماه با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است

ˈˈایرج صفاییˈ : ستاره دنباله دارآیسان نخستین بار در 31 شهریور سال گذشته با یک تلسکوپ 16 اینچی بازتابی مشاهده و کشف شد.
 
وی اضافه کرد: قطر هسته این دنباله دار حدود پنج کیلومتر است و در هفتم آذر امسال از نزدیک ترین فاصله از کنار خورشید عبور می کند.
 
کارشناس مسوول رصدخانه دانشگاه کاشان گفت: در این روز، این ستاره دنباله دار از فاصله یک میلیون و 860 هزار کیلومتری مرکز خورشید و با در نظر گرفتن شعاع خورشید، از فاصله یک میلیون و 165 هزار کیلومتری سطح خورشید عبور خواهد کرد. 
 
صفایی افزود: این ستاره دنباله دار پنجم دی امسال در نزدیکترین فاصله نسبت به زمین قرار خواهد گرفت و در این زمان فاصله این ستاره از زمین به حدود 40 میلیون کیلومتر می رسد.
 
وی گفت: با نزدیکتر شدن به خورشید درخشندگی این ستاره دنباله دار افزایش می یابد و تقریبا از 16 آبان سالجاری باید بتوان آن را با چشم غیرمسلح مشاهده کرد.
 
کارشناس مسوول رصدخانه دانشگاه کاشان افزود: در شب های آینده این ستاره دنباله دار از سیاره بهرام فاصله گرفته و با عبور از صورت فلکی شیر یا اسد، از کنار ستاره سپور(سماک اعزل) از صورت فلکی خوشه عبور می کند.
 
صفایی افزود: بعد از این راه خود را به سوی صورت فلکی ترازو پیش گرفته و با عبور از نزدیکی سیاره کیوان یا زحل به ملاقات خورشید در صورت فلکی عقرب می رود و آنگاه با گذشتن از قرین خورشیدی به سوی صورت های فلکی مارافسای و سپس جاثی رهسپار می شود. 
 
وی همچنین اظهار کرد: عبور زمین در 24 و 25 دی سال آینده از نزدیکی مدار این ستاره دنباله دار شاید موجب بروز پدیده بارش شهابی شود، اما توفان های خورشیدی تراکم ذرات باقیمانده را کاسته و احتمال بروز بارش شهابی را کاهش می دهد.
 
صفایی افزود: در شب های آینده باید منتظر دیدن یکی از درخشان ترین دنباله دارها باشیم.
 
به گزارش ایرنا،نخستین بار ستاره دنباله دار آیسان در ۲۱ سپتامبر سال ۲۰۱۲ میلادی، توسط ویتالی نوسکی و آریتوم نوویچونوک ستاره شناسان آماتور روس کشف شد.
 
بر اساس محاسبات ستاره شناسان، لحظه عبور این دنباله دار از کنار خورشید یکی از زیباترین و خارق العاده ترین واقعه نجومی خواهد بود که با قرار گرفتن در نزدیک ترین فاصله با خورشید با چشم غیر مسلح دیده می شود.
 

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره مشاهده ستاره دنباله دار آیسان در آسمان ایران

  • برای مطلب مشاهده ستاره دنباله دار آیسان در آسمان ایران نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد مشاهده ستاره دنباله دار آیسان در آسمان ایران وارد نمائید

نظر شما درباره مشاهده ستاره دنباله دار آیسان در آسمان ایران

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه