ایجاد باغ موزه در اصفهان

ایجاد باغ موزه در اصفهان

با احیای دولت خانه صفوی انجام میگردد

مسعود نریمانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان دولت‌خانه صفوی را بخشی از محور تاریخی، فرهنگی شهر اصفهان دانست و اظهار کرد: دولت‌خانه صفوی یکی از کانون‌های اصلی محور تاریخی، فرهنگی شهر اصفهان تلقی می‌شود.
 
وی با بیان اینکه محور تاریخی، فرهنگی شهر اصفهان پنج کانون اصلی دارد، اضافه کرد: مسجد جامع و میدان امام علی (ع)، محور بازار و بافت پیرامونی آن، مجموعه میدان امام (ره)، محور چهار‌باغ و دولت‌خانه صفوی به عنوان پنج کانون اصلی محور تاریخی، فرهنگی شهر اصفهان محسوب می‌شوند.
 
معاون معماری و شهر‌سازی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه این پنج کانون محور اصلی تاریخی، فرهنگی شهر را تشکیل می‌دهند و با توجه به این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند، تصریح کرد: دولت‌خانه صفوی در غرب میدان امام (ره) تا محور چهارباغ و در محدوده میدان امام حسین (ع) واقع شده است.
 
وی به ساختمان‌های موجود در محدوده طرح احیای دولت‌خانه صفوی اشاره کرد و ادامه داد: شهرداری، استانداری، باغ چهلستون، تالار تیموری، موزه هنر‌های معاصر و بانک ملی شعبه مرکزی از جمله ساختمان‌های موجود در محدوده این طرح هستند.
 
نریمانی با بیان اینکه در زمان صفویه، مجموعه بنا‌های حکومتی صفویه در این محدوده قرار داشته‌اند، تاکید کرد: همچنین این ساختمان‌ها به ساختمان عالی قاپو به عنوان مقر دولت صفویه متصل بوده است.
 
وی با تاکید بر اینکه در زمان صفویه این ساختمان‌ها در کنار یک مجموعه باغ اندرباغی مانند باغ خیمه‌گاه و باغ هشت بهشت قرار داشته است که در حال حاضر این باغ‌ها را با عنوان پارک شهید رجایی می‌شناسیم، افزود: باغ چهلستون نیز از مجموعه بنا‌های تاریخی و فضای سبز دولت‌خانه صفوی است.
 
معاون معماری و شهر‌سازی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه اکثر فضا‌های موجود در محدوده دولت‌خانه صفوی از ساختمان‌های عمومی و دولتی و بنا‌های تاریخی هستند، گفت: مالکیت خصوصی در این محدوده در حداقل است.
 
وی با بیان اینکه شهرداری درصدد اجرای طرح جدیدی در این محدوده نیست، اظهار کرد: در این محدوده یک مرمت شهری با رویکرد پالایش عملکردی صورت می‌گیرد.
 
نریمانی با تاکید بر اینکه قرار نیست که تخریبی در این محدوده انجام شود و یا شهرداری به ساختمان‌سازی در محدوده دولت‌خانه صفوی بپردازد، ادامه داد: مقرر شده است که با احیای دولت‌خانه صفوی یک باغ‌موزه با عملکرد فرهنگی، گردشگری با حفظ و مرمت بنا‌های تاریخی در مرکز شهر اصفهان راه‌اندازی شود.
 
وی با اشاره به اینکه دولت‌خانه صفوی در اصفهان محفوظ مانده است و تنها به یک پیرایش و اصلاح باز‌زنده‌داری و عملکردی نیاز دارد، تصریح کرد: این مجموعه تنها از نظر کاربردی و عملکردی تغییر پیدا می‌کند.
 
معاون معماری و شهر‌سازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه طی سه، چهار سال گذشته تمرکز شهرداری بر روی احیای میدان امام علی (ع) بوده است، اضافه کرد: چرا که میدان امام علی (ع) یکی از کانون‌های اصلی محور تاریخی، فرهنگی شهر اصفهان تلقی می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر درصد بالایی از عملیات اجرایی پروژه احیای میدان امام علی (ع) به پایان رسیده است، تاکید کرد: البته همزمان با اجرای عملیات این پروژه، بدنه‌سازی چهار‌باغ اصفهان نیز انجام شده است.
 
نریمانی با تاکید بر اینکه جنوب میدان امام (ره) و احیای دولت‌خانه صفوی به عنوان اولویت‌های دیگر شهرداری در شهر است، افزود: پیش‌بینی می‌شود که طرح احیای دولت‌خانه صفوی طی سه یا چهار سال آینده اجرا و به بهره‌برداری برسد.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره ایجاد باغ موزه در اصفهان

  • برای مطلب ایجاد باغ موزه در اصفهان نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد ایجاد باغ موزه در اصفهان وارد نمائید

نظر شما درباره ایجاد باغ موزه در اصفهان

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه