تدوین استانداردهای آلودگی خاک در اصفهان

تدوین استانداردهای آلودگی خاک در اصفهان

در این طرح استانداردهای خاک و پاکسازی خاک برای 20 عنصر معدنی و 58 ماده شیمیایی آلی تعیین شد

به گزارش ایرنا، مجری پروژه تدوین استانداردهای آلودگی منابع خاک ایران روز دوشنبه اعلام کرد: در این طرح استانداردهای خاک و پاکسازی خاک برای 20 عنصر معدنی و 58 ماده شیمیایی آلی تعیین و تمام استانداردها برای خاک های قلیایی با pH زیر هفت و خاک های اسیدی با pH بالای هفت محاسبه و گزارش شده است.
 
ˈمجید افیونیˈ افزود: در این طرح، راهنمای تعیین حداکثر بار مجاز آلودگی منابع آلاینده قابل تخلیه به منابع خاک، شاخص های کمی و کیفی منابع خاک و نحوه ارزیابی سریع وضعیت زیست محیطی و کیفیت منابع خاک نیز تهیه و تدوین شده است.
 
وی کاربرد این استانداردها را در زمینه هایی همچون مسکن و شهرسازی، کشاورزی، صنعت و سلامت زیست محیطی انسان ها عنوان کرد و افزود: مسیرهای بالقوه قرارگرفتن انسان در معرض آلاینده های خاک شامل بلع مستقیم خاک، مصرف آب زمین آلوده، مصرف سبزیجات، تنفس ذرات خاک و تماس پوستی با خاک است.
 
استاد گروه خاکشناسی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه استانداردهای خاک، دستورالعمل هایی هستند که در بسیاری از کشورها برای مدیریت زمین های آلوده وضع شده است، گفت: در این پروژه، مقادیر استاندارد خاک به عنوان چارچوب نظارتی تعیین شده است. 
 
وی با تأکید بر اهمیت این استانداردها افزود: استانداردهای خاک مقادیری است که در صورت بیشتر شدن غلظت آلاینده ها از این مقادیر، برای تعیین اثر آلاینده برانسان ها، حیوانات، گیاهان و دیگر اجزاء محیط زیست مانند منابع آب های زیرزمینی و سطحی، تحقیقات بیشتری صورت خواهد گرفت.
 
وی تصریح کرد: اگر غلظت آلاینده ای در خاک کمتر یا برابر با استاندارد خاک باشد نیازی به تحقیقات بیشتر نیست و هرگونه اثرات سوء بر سلامت انسان ها، حیوانات، و گیاهان و دیگر اجزاء محیط زیست مانند منابع آب های زیرزمینی و سطحی به احتمال زیاد جزئی است.
 
روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان اعلام کرد: استاندارد کیفیت منابع خاک ایران که در سه جلد تدوین شده است با تصویب در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت و اخذ حمایت حوزه معاونت محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست کشور، جهت درج در کتاب راهنمای سرمایه گذاری موضوع ماده 188برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ابلاغ شد.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره تدوین استانداردهای آلودگی خاک در اصفهان

  • برای مطلب تدوین استانداردهای آلودگی خاک در اصفهان نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد تدوین استانداردهای آلودگی خاک در اصفهان وارد نمائید

نظر شما درباره تدوین استانداردهای آلودگی خاک در اصفهان

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه