دورچهار مذاکرات در ژنو انجام شد

دورچهار مذاکرات در ژنو انجام شد

دور چهارم مذاکره اشتون و ظریف امروز جمعه بعدازظهر انجام میشود

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به ژنو، این چهارمین دور مذاکره دکتر ظریف با خانم اشتون در سومین روز مذاکرات ژنو 3 است که در محل هتل اینترکنتیننتال ژنو برگزار می شود.
 
شب گذشته، دکتر «سید عباس عراقچی» عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا گفت که از صبح پنجشنبه طرفین بر روی متن یا سندی مشترک کار می کنند.
 
به گفته وی، از این نظر که روی اکثر مفاد آن یک درک مشترک وجود دارد، با توجه به مباحثی که در گذشته داشته ایم، پیشرفت حاصل شده ولی درباره چند مورد اختلافی، مذاکرات تاکنون پیشرفتی نداشته است.
 
به گفته منابع آگاه، موارد اختلافی میان ایران و 1+5 چهار تا پنج مورد است که غنی سازی اورانیوم نیز یکی از آنهاست لیکن عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران دیشب در پایان مذاکرات در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا طرف مقابل حاضر شده که واژه غنی سازی در سند بیان شود و این حق ایران را بپذیرد، گفت: توافقی که در ابتدا و انتها و نیز در عمل و سند در آن غنی سازی نباشد، مورد پذیرش تهران نیست.
 
از این رو، طرفین بر روی تهیه سند یا متن مشترک پیشرفت داشته اند ولی همچنانکه عراقچی گفته است درباره موارد اختلافی پیشرفتی نداشته اند.
 
به گفته او، بیشتر هیات ها آمادگی دارند تا اگر توافقی حاصل شود بلافاصله به ژنو بیایند ولی این امر منوط به این است که پیشرفتی در مذاکرات حاصل شود و طرفین به تفاهم نزدیک شوند که تاکنون این مساله رخ نداده است.
 
حالا، خانم اشتون در هماهنگ کردن 6 کشور کار سختی دارد و این کشورها نیز بدلیل آنکه به گفته عضو تیم مذاکره کننده ایران، مواضعشان خیلی متفاوت است، مرتب با پایتخت های خود در ارتباط هستند.
 
باید دید حالا که 1+5 به اشتون وکالت داده است، آیا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می تواند مواضع این کشورها را هماهنگ کند و موفق به انجام موفقیت آمیز این کار دشوار خواهد شد؟
 
در هر حال، به رغم اختلاف نظرهای دو طرف در مواردی، اگر1+5 از خود انعطاف نشان دهد و زیاده خواهی نکند، می توان به توافق رسید. 
 
یک منبع آگاه به خبرنگار ایرنا گفت که اگر 1+5 در مواضع زیاده خواهانه انعطاف نداشته باشند، مذاکرات پیشرفت نخواهد داشت.
 
به گفته این منبع آگاه، موضع تهران کاملا روشن است و در آن بازی برد- بردی که تعریف می شود پیشنهاداتش (ایران) کاملا متعادل است و بنابراین با توجه به زیاده خواهی ای که از جلسه قبل صورت گرفت اگر طرف مقابل انعطافی در مواضع زیاده خواهانه خود نشان ندهد، پیشرفتی نخواهیم داشت.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره دورچهار مذاکرات در ژنو انجام شد

  • برای مطلب دورچهار مذاکرات در ژنو انجام شد نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد دورچهار مذاکرات در ژنو انجام شد وارد نمائید

نظر شما درباره دورچهار مذاکرات در ژنو انجام شد

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه