نشست سه جانبه اشتون ظریف کری

نشست سه جانبه اشتون ظریف کری

این نشست سه جانبه از ظهر امروز شروع شده است

ه گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، این نشست سه جانبه در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوئیس در حال برگزاری است .
 
دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 از روز چهارشنبه 29 آبان ماه در ژنو آغاز شده و وزیران امور خارجه کشورهای 1+5 شامل آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس ، آلمان و چین به این مذاکرات که در این دوره و تا قبل از پیوستن وزرا، فقط در سطح دو مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و 1+5 یعنی دکتر «محمد جواد ظریف» و خانم «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد، پیوسته اند.
 
در این دور از مذاکرات صرفا صبح امروز (شنبه) نشست ایران و 1+5 در سطح معاونان وزیران خارجه تشکیل شد.
 
قرار است مذاکرات ایران و 1+5 امروز در سطح وزیران امور خارجه برگزار شود.
 
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، دکتر ظریف پیش از برگزاری نشست سه جانبه خود با کری و اشتون در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال مذاکره درباره جزئیات یک توافق سه مرحله ای شامل اهداف مشترک، تصویر نهایی و اقدامات اولیه هستیم، گفت: اطمینان می دهم در هیچ نتیجه ای از این مذاکرات غنی سازی در ایران متوقف نخواهد شد و در هر توافقی باید غنی سازی جزئی از آن باشد.
 
وزیر امور خارجه اضافه کرد: مذاکرات در مراحل اولیه اش وقتی که بحث درباره مسائلی بود که روی آن توافق بود راحت تر بود و الان رسیده به چند موضوعی که دیدگاه های متفاوت درباره آن وجود دارد و خوب یک مقداری سخت تر بوده است. دو سه روز است که داریم روی این موضوعات بحث می کنیم.
 
مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران تصریح کرد: به مراحل نگارش در این موضوعات رسیدیم اما کار بسیار دشواری است چون بر حقوق و منافع مردم ایران تاکید داریم و آمادگی نداریم اقدامی انجام دهیم که یا به حقوق مردم ایران لطمه بزند یا منافع مردم ایران را خدشه دار کند و برای همین، کار بسیار دشواری است و نیاز به دقت فراوان دارد. کلمات و عبارات معانی خودشان را دارند و تمام تلاش مان این است که بهترین نتیجه برای مردم حاصل بشود و امیدوارم که با دعای مردم و به یاری خداوند چنین نتیجه ای را بتوانیم حاصل کنیم. 
 
دکتر ظریف در عین حال تاکید کرد: حتما هیات مذاکره کننده در مقابل هر گونه اقدامی که به حقوق مردم خدشه وارد کند یا هرگونه زیاده خواهی مقاومت خواهد کرد و امیدوارم که بقیه هم این را متوجه شده باشند که با نمایندگان ملت بزرگ ایران فقط می توانند از مسیر احترام متقابل و موضع برابر به نتیجه برسند و روش هایی که شاید در جاهای دیگر به آن عادت کرده اند در برابر مردم ایران پاسخ نخواهد داد.
 
وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره پذیرش اصل غنی سازی در ایران گفت: همان طور که قبلا هم گفته ام در مذاکرات هیچ توافقی وجود ندارد تا اینکه روی تمام موضوعات توافق بشود و در شرایط حساس کنونی مذاکرات بهتر است که به ما اجازه دهید مذاکره در اتاق مذاکره انجام شود نه در رسانه ها و روی امواج رادیو و تلویزیون ها.
 
وی اظهار داشت: با اجازه شما خبرنگاران و با اجازه مردم خوب مان، اجازه می خواهم که این مذاکرات را به شکلی که تاکنون ادامه دادیم، ادامه دهیم و می توانم به شما اطمینان بدهم که در هیچ نتیجه ای از این مذاکرات غنی سازی در ایران متوقف نخواهد شد و غنی سازی ادامه خواهد یافت و در هر توافقی باید غنی سازی به عنوان جزیی از توافق وجود داشته باشد.
 
وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره حضور وزیران امور خارجه 1+5 گفت: من فکر می کنم هنوز زود باشد نتیجه گیری کنیم، دو هفته قبل هم شاهد بودید که وزیران امور خارجه به ژنو آمدند ولی با دیدگاه های متفاوتی که در داخل گروه 1+ 5 بود امکان رسیدن به تفاهم حاصل نشد گرچه پیشرفت های خوبی در دور قبل هم کردیم. این بار هم به همین دلیل است. 
 
ظریف تصریح کرد: اینکه وزیران امور خارجه به ژنو آمدند نشان دهنده جدی بودن مذاکرات و این است که ما وارد مراحلی شدیم که وزرا احساس می کنند حضور خودشان در ژنو ضروری است تا اینکه بتوانند به تصمیم گیری های ضروری برسند.
 
وی تاکید کرد: امیدوار هستیم که این حضور نشان دهنده اراده سیاسی و عزم سیاسی برای رسیدن به توافق و نشان دهنده حسن نیتی باشد که ما توقع داریم از گروه 1+5 تا بتوانیم به یک تفاهم که مورد قبول طرفین باشد برسیم.
 
یک دیپلمات غربی روز گذشته در گفت و گو با ایرنا از پذیرش حق غنی سازی اورانیوم از سوی 1+5 خبر داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران و 1+5 بحث خود درباره غنی سازی اورانیوم را با پذیرش حقوق ایران در سند نهایی به پایان رسانده اند.
 
به گفته وی، طرفین در حال مذاکره درباره راکتور آب سنگین اراک هستند. 
 
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به ژنو، سرگئی لاوروف نخستین وزیر در گروه 1+5 بود که روز جمعه وارد ژنو شد و «وانگ ایی» وزیر امور خارجه چین نیز آخرین وزیر بود که به مذاکرات ژنو پیوست.
 
جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا صبح امروز (شنبه) وارد ژنو شد و پس از ورود ابتدا با هیات آمریکایی جلسه داشت و پس از آن با لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه که در دور قبلی مذاکرات (16 تا 18 آبان ماه 92) با کارشکنی ها و زیاده خواهی های خود مسیر مذاکرات را متوقف کرد، دیدار داشت و دو طرف حدود 15 دقیقه با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند .
 
کری پس از دیدار با فابیوس با لاوروف نیز دیدار و گفت و گو کرد و پس از آن نخستین نشست مشترک کری، ظریف و اشتون برگزار شد.
 
طرفین در حال مذاکره بر سرمتنی هستند که نقشه راهی برای اجرای طرح جدید پیشنهادی ایران با عنوان «پایانی بر یک بحران غیر ضروری؛ آغازی برای افق های نو» است.
 
دکتر ظریف در روزهای گذشته هفت بار به صورت دو جانبه با خانم اشتون مذاکره کرده است. 

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره نشست سه جانبه اشتون ظریف کری

  • برای مطلب نشست سه جانبه اشتون ظریف کری نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد نشست سه جانبه اشتون ظریف کری وارد نمائید

نظر شما درباره نشست سه جانبه اشتون ظریف کری

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه