توافق تاریخی ایران با کشورهای غربی

توافق تاریخی ایران با کشورهای غربی

دکتر ظریف:برنامه غنی سازی بدون فشار بین المللی ادامه خواهد یافت / به سمت رفع همه تحریم ها حرکت خواهیم کرد

به گزارش خبرنگاران اعزامی ایرنا به ژنو، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران صبح پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران ایرانی از تلاش های آنان برای انعکاس اخبار مذاکرات فشرده و سخت ایران و 1+5 و تلاش بی وقفه خدمتگزاران نظام قدردانی کرد و افزود: از مردم برای حمایت های همیشگی و دعایی که همواره داشته اند، سپاسگزار هستم و یاد و خاطره شهدای هسته ای را که جانشان را در مسیر احقاق حقوق مردم ایران فدا کردند، گرامی می داریم. از هدایت ها و حمایت های مقام معظم رهبری و هدایت و محبت رییس محترم جمهوری سپاسگزاری می کنیم.
 
وی تصریح کرد:مقاومت ملت ایران و پذیرش فشارهایی که غیرقانونی و غیرعادلانه بر مردم بود، به ثمر نشست و جامعه جهانی شاهد این واقعیت بود که برای بار دوم ظرف دو هفته وزرای خارجه قدرتمندترین کشورهای دنیا برای مذاکره با خدمتگزاران شما به ژنو سرازیر شدند و در مذاکراتی که بسیار دشوار بود و تلاش زیادی را از همکاران بنده گرفت، نهایتا مجموعه به این نتیجه رسیدند که تنها راه برخورد با مردم ایران احترام متقابل و موضع برابر است.
 
وزیر امور خارجه اظهار داشت: برنامه هسته ای ایران ادامه خواهد یافت. این برنامه شناسایی شده است . حق مردم ایران نسبت به فناوری صلح آمیز هسته ای که در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای آمده، مورد شناسایی قرار گرفته است و آنچه ضرورت دارد کشورها مانعی بر سر راه آن این برنامه ادامه پیدا می کند و بتدریج تمامی تحریم ها که به بهانه برنامه هسته ای تحمیل شده است، برطرف می شود با یک شروع جدی در 6 ماه آینده و با مذاکراتی که به سمت رفع تمام تحریم های سازمان ملل و دو جانبه و چند جانبه در عین حفظ برنامه غنی سازی کشور.
 
 
 
*** مراکز غنی سازی تعطیل نخواهد شد/برنامه آب سنگین ادامه می یابد
 
وی با تاکید بر اینکه این برنامه ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: تولید اورانیوم غنی سازی 5 درصدی به شکل گذشته ادامه پیدا می کند و هیچ یک از مراکز غنی سازی تعطیل نخواهند شد.
 
دکتر ظریف گفت: برنامه آب سنگین با همین وضعیت کنونی ادامه پیدا می کند و هیچ ماده ای و تمام مواد غنی شده، از کشور خارج نخواهد شد.
 
 
 
*** امکان دسترسی به اموال بازخواهد گشت/ تحریم های موجود کم خواهد شد
 
وزیر امورخارجه اظهار داشت: در کنار آن هیچ تحریمی اضافه نخواهد شد و تحریم های موجود کم خواهد شد.
 
امکان دسترسی به اموال از روز اجرای این برنامه که بعد از انجام هماهنگی های لازم که ممکن است دو سه هفت طول بکشد بازخواهد گشت و انشاء الله شاهد وضعیت جدید خواهیم بود.
 
 
 
*** برنامه هسته ای به سمت عادی شدن پیش می رود 
 
دکتر ظریف گفت: مهم تر از همه اینکه برنامه هسته ای به سمت عادی شدن پیش می رود و یک بحران غیر ضروری
 
که دیدیم در چند هفته گذشته چه میزان دست و پا زدند که از توافق جلوگیری کنند، به سمت حل شدن پیش می رود و از مشتعل شدن آتش درگیری در منطقه جلوگیری شده و خواسته بدخواهان این مردم به سنگ خورده و دیدند که نمی توانند با دروغ، جوسازی و فریب مانع پخش واقعیات درباره مردم بزرگ ایران شوند و این به نظر من موفقیت بسیار بزرگی است که تمامی تلاش های سردمداران اسرائیل برای وارونه جلوه دادن ایران و مردم بزرگ ایران بتدریج خنثی می شود و ما آثار اولیه را در این حرکت امروز مشاهده کردیم و دیدیم پوشالی بودن قدرتی را که ادعا می کرد می تواند کنترل داشته باشد، در افکار عمومی. 
 
مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران اظهار امیدواری کرد: همه مردم با همبستگی و همدلی و با اجماع که مهم ترین ضرورت ما برای رسیدن به اهدافی که رهبری ترسیم فرمودند و مردم بدنبال آن بودند و ضرورت غیر قابل فرصت را فراهم کنند که به سمت پیگیری منافع و حقوق مردم ایران و رفع فشارها و تحریم ها تلاش کنیم و حتما در این تلاش، یک لحظه از حقوق ملت ایران کنار نرویم.
 
 
 
*** فشارها نتوانست برنامه غنی سازی را متوقف کند
 
وزیر امور خارجه درباره سند مشترک میان ایران و 1+5 گفت: در سه مرحله تدوین شده است. اهداف که به صورت دیباچه آمده و اقدامات اولیه و گام نهایی مشخص شده است. هم در قسمت اهداف و هم در گام نهایی، غنی سازی به رسمیت شناخته شده است. 
 
دکتر ظریف اظهار داشت: این موفقیت بسیار مهمی برای مقاومت مردم ایران در برابر همه فشارهاست که همه فشارها نتوانست برنامه غنی سازی را متوقف کند.
 
 
 
*** کمیسیون مشترک ایران و 1+5 نسبت به اجرای توافق از سوی دو طرف نظارت خواهد کرد
 
مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران تصریح کرد: کمیسیون مشترک ایران و 1+5 نسبت به اجرای این توافق از سوی دو طرف نظارت خواهد کرد. البته این یک قدم 6 ماهه است و ما این گام را به عنوان قدمی مقطعی شروع نکردیم.
 
دکتر ظریف افزود: هدف ما این است که از طریق گام اول، زمینه برای حل و فصل این موضوع به صورت کامل انجام شود اما همه اقدامات در گام اول قابل بازگشت است و در صورتی که ما نقض عهد ببینیم، امکان بازگشت وجود دارد.
 
وی تصریح کرد: البته ساز و کار رسیدگی چون با حسن نیت وارد شدیم به این معنا نیست که ما در شرایطی قرار داشته باشیم که ناگزیر باشیم یک طرفه اجرا کنیم و همه اقداماتی که در این برنامه عمل دیده شده است، قابل بازگشت است . با این هدف وارد این تعامل نشده ایم بلکه با هدف رسیدن اما با چشم باز و حراست از حقوق مردم .
 
 
 
*** ایرنا:
 
دکتر ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه واکنش شما نسبت به جو سازی برخی رسانه ها چیست که از هم اکنون که اعلام کرده اند، حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته نشده و فضاسازی های تبلیغاتی شروع شده است، گفت: همان طور که بارها گفتم حق غنی سازی ایران در معاهده ان. پی. تی به عنوان حق غیرقابل انتزاع به رسمیت شناخته و هرگونه راه حلی را شامل برنامه غنی سازی می داند. 
 
وزیر امور خارجه اظهار داشت: آنچه ضرورت دارد کشورهایی که فشارهایی را وارد کرده بودند این فشارها را متوقف کنند و این متن سند واضح است که برنامه غنی سازی ادامه پیدا خواهد کرد و حق هم توسط معاهده به رسمیت شناخته شده است و این حق در معاهده به صورت کلی ذکر شده است .
 
مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران تصریح کرد: هیچ جا در مورد رآکتور تحقیقاتی معاهده صحبت نکرده و آنچه که می شنویم مغلطه است و فضا سازی های رسانه ای این برنامه همیشه ادامه خواهد کرد و هیچ کس نمی تواند مانع شود و ادامه این برنامه بدون فشار بین المللی خواهد بود.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره توافق تاریخی ایران با کشورهای غربی

  • برای مطلب توافق تاریخی ایران با کشورهای غربی نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد توافق تاریخی ایران با کشورهای غربی وارد نمائید

نظر شما درباره توافق تاریخی ایران با کشورهای غربی

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه