ثبت جهانی بزرگترین گنبد آجری ایران

ثبت جهانی بزرگترین گنبد آجری ایران

گنبد بزرگ مسجد تاریخی آقا بزرگ کاشان، بزرگترین گنبد آجری ایران است که در انتظار ثبت جهانی است

مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان یکی از باشکوه ترین جلوه های معماری اسلامی است که در یازدهم آذر سال 1330 با شماره 382 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 
هنگام ورود به مدرسه آقا بزرگ کاشان، مقرنس گچی و نقاشی سر در و کاشی های رنگارنگ بکار رفته در طرفین درگاه، دیوارهای جلوخان، کتیبه بالای سر در، تختگاه و ظرافتی که در ساخت درب ورودی بکار رفته جلب توجه می کند. 
 
پس از ورود به هشتی با عبور از دو دالان مسقف عریض، نمایی از صحن مدرسه دیده می شود که در میان این دو دالان و راهرو، دو شبستان وسیع زمستانی و تابستانی در دو طبقه قرار دارد. 
 
در بخش سر درب، چهار بالاخانه ساخته شده که در طرفین آنها دو بادگیر مشاهده می شود که برای هدایت هوای مطبوع به شبستان تابستانی و به زیرزمینی که شبستانها قرار دارد، تابستان گرم کویر را بر ساکنان این بنای باعظمت قابل تحمل و دلپذیر می کند. 
 
در محوطه مدرسه، دو صحن فوقانی و تحتانی و حجره های محل سکونت طلاب و گنبد آجری و گلدسته های دو طرف آن خودنمایی می کند. 
 
دو حیاط خلوت، آب انبار بزرگ، یک شبستان در پشت گنبد، ساختمان مسجد که در جنب گنبد واقع است و محراب کاشی کاری واقع در شبستان جنب گنبد، از دیگر بخش های مدرسه و مسجد آقا بزرگ کاشان است. 
 
کتیبه های خطوط مسجد ازسوی استادان برجسته خوشنویس کاشان از جمله محمدابراهیم (جد خاندان معارفی)، محمد حسین (جد خاندان ادیب) و سید صادق کاشانی نوشته شده اند.
 
ˈمحمد حمیدی نژادˈ در کتاب ˈجاذبه های گردشگری در کاشانˈ در باره ساخت این بنا نوشته است: مسجد آقابزرگ در سال های 1250 تا 1260 هجری قمری با سرمایه گذاری شخصی به نام حاج ˈمحمدتقی خانبانˈ ساخته شد. 
 
این نویسنده اضافه کرد: حاج تقی خانبان، این مسجد را برای اقامه نماز جماعت و تدریس داماد خود حاج ˈملامهدی نراقیˈ دوم ملقب به ˈآقا بزرگˈ بنا کرده که معمار آن استاد حاج ˈشعبان علی پشت مشهدیˈ بوده است. 
 
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، مسجد آقابزرگ را از نظر معماری جزو مساجد بسیار ویژه در کشور دانست که با بهره گیری از طرح گودال باغچه تلفیق بسیار مناسبی از مسجد و مدرسه در آن انجام شده که بیشتر فضاهای طبقه تحتانی به مدرسه اختصاص یافته و فضاهای همکف عمومی تر بوده و به مسجد اختصاص دارد.
 
ˈمهران سرمدیانˈ در خصوص اهمیت این بنای با ارزش تاریخی افزود: بنای اصلی، گنبد و ایوان با شکوه آن به واسطه عظمت ساختمان، طرح عالی و نقشه بی نظیر به خصوص ظرایف و فنون معماری اصیل ایرانی که درآن بکار برده شده، یکی از بناهای مهم ایرانی - اسلامی بشمار می رود.
 
وی با تاکید بر اینکه مسجد آقا بزرگ به شیوه کاملا سنتی مرمت و بازسازی شده ابراز امیدواری کرد: در آینده ای نزدیک در فهرست ثبت جهانی قرار گیرد.
 
تنوع چشمگیر و زیبایی بی نظیر معماری این مسجد و مدرسه اکنون پس از گذشت سالیان بسیار، هرساله شمار زیادی از دوستداران تاریخ و فرهنگ ایران زمین بویژه گردشگران در فصل گلابگیری را به سوی خود می کشاند. 
 
این بنای ارزشمند تاریخی در خیابان فاضل نراقی کاشان واقع شده و هم اکنون بخشی از آن به کتابخانه و محل حوزه و درس طلاب علوم دینی اختصاص دارد. 

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره ثبت جهانی بزرگترین گنبد آجری ایران

  • برای مطلب ثبت جهانی بزرگترین گنبد آجری ایران نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد ثبت جهانی بزرگترین گنبد آجری ایران وارد نمائید

نظر شما درباره ثبت جهانی بزرگترین گنبد آجری ایران

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه