احتمال نشست میدان نقش جهان بدلیل خشکی زاینده رود

احتمال نشست میدان نقش جهان بدلیل خشکی زاینده رود

کاهش سطح آبهای زمینی باعث نشست میدان نقش جهان میشود

خشکسالی های پیاپی، اعمال مدیریت استانی روی رودخانه زاینده رود، افزایش برداشت آب در بالادست رودخانه و انتقال آب به استانهای همجوار همه و همه دست به دست هم داد تا اکنون رودخانه دائمی زاینده رود به رودخانه ای فصلی تبدیل شود. 
 
از وقتی که دیگر زاینده رود در اصفهان جاری نیست، اخبار خوشی از این استان به گوش نمی رسد. سخت شدن زندگی کشاورزان، خشک شدن باغات و زمینهای کشاورزی، افزایش آلایندگی جوی، خشک شدن تالاب بین المللی گاوخونی، مهاجرت نکردن پرندگان به این رودخانه و افزایش بیماریها و افسردگی مردم تنها چند نمونه از مشکلات ناشی از خشکی این رودخانه اعلام شده است. 
 
با این حال، اکنون خبر بدتر دیگری به گوش اصفهانی ها و تمام میراث دوستان ایران و جهان می رسد و آن گفته یک استاد دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد در باره احتمال نشست دومین میدان بزرگ تاریخی جهان بدلیل افت سطح آبهای زیر زمینی است. 
 
«ناصر حاجیان» روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: نشست نکردن میدان امام (نقش جهان) اصفهان را باید جزو معجزات الهی بدانیم. 
 
این کارشناس هیدرولوژی و منابع آب، نتیجه پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی در استان بویژه شهر اصفهان را تهدیدی جدی برای بناهای تاریخی این خطه عنوان کرد. 
 
وی دلیل مقاومت بناهای تاریخی تاکنون را مهندسی خوب این بناها عنوان کرد و افزود: با این وجود، نباید احتمال خطر و ریزش این بناها را در آینده نادیده بگیریم. 
 
حاجیان تصریح کرد: مسوولان فنی ادارات همواره بدنبال پنهانکاری و کوچک نشان دادن موضوعات هستند. 
 
وی با اشاره بر ضرورت جاری بودن آب در زاینده رود تصریح کرد: فصلی کردن این رودخانه، به مثابه دستبرد در کتب تاریخ جغرافیایی طبیعی ایران است. 
 
این استاد دانشگاه آزاد نجف آباد، انتقال آب به استانهای همجوار را در شرایطی که اصفهان خود به شدت از کم آبی در رنج است، مورد انتقاد قرار داد. 
 
وی خاطرنشان کرد: در صورت ادامه این روند، مردم در مقابل مردم قرار خواهند گرفت و باید برای رفع این مشکلات به سرعت چاره اندیشی کرد. 
 
قائم مقام مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از مشاهده علائم نشست در مساجد امام(ره) و شیخ لطف الله، این اداره کل از ظرفیت مهندسین مشاور برای تهیه گزارشی در این باره استفاده کرد. 
 
«حسن روانفر» با اشاره به آغاز این طرح تحقیقاتی از حدود سه سال پیش اظهار کرد: گزارشات دریافتی حاکی از بروز خطر جدی در این زمینه نیست. 
 
وی با تاکید بر شناخت فعل و انفعالات زمین شناسی و آگاهی کامل نسبت به آنها افزود: در گزارشات اولیه مهندسین مشاور پیشنهاداتی به این اداره در باره استحکام بخشی و جلوگیری از نشست های احتمالی ارائه شده است. 
 
وی تاکید کرد: شناخت معماران گذشته از وضعیت زمین شناختی اصفهان باعث شده است تا تکنیک های خاصی را برای افزایش دوام بناهای تاریخی به کار ببرند. 
 
قائم مقام مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، جاری بودن آب در رودخانه زاینده رود را برای حفظ بناهای تاریخی و شادابی شهر اصفهان ضروری عنوان کرد. 
 
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز با رد خطر نشست میدان امام (ره) و سایر آثار تاریخی مجاور آن گفت: وجود ترک و نشست در تمام بناهای تاریخی استان بدلیل خشتی بودن آنها مشاهده می شود. 
 
«ناصر طاهری» افزود: نشست و ترک خوردن یک بنا می تواند تحت تاثیر عوامل متعددی ایجاد شود و تنها معطوف به یک موضوع نیست. 
 
وی با اشاره به اینکه کارشناسان این سازمان بطور دائم از بناهای تاریخی بازدید می کنند، اظهار کرد: در صورت نیاز، طرحهای مرمتی و استحکام بخشی برای بناهای تاریخی تعریف می شود. 
 
طاهری از کارشناسان خواست تا اگر در این زمینه پژوهش مستندی تهیه کرده اند، آن را به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ارائه دهند. 
 
وی با بیان اینکه نشست زمین در اثر افت آبهای زیر زمینی تنها آثار تاریخی را تحت تاثیر قرار نمی دهد، گفت: علائمی مبنی بر نشست زمین در شهر اصفهان در اثر افت آبهای زیرزمینی نیز مشاهده نشده است. 

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره احتمال نشست میدان نقش جهان بدلیل خشکی زاینده رود

  • برای مطلب احتمال نشست میدان نقش جهان بدلیل خشکی زاینده رود نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد احتمال نشست میدان نقش جهان بدلیل خشکی زاینده رود وارد نمائید

نظر شما درباره احتمال نشست میدان نقش جهان بدلیل خشکی زاینده رود

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه