اظهارات معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه اصفهان به مناسبت روز پژوهش

اظهارات معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه اصفهان به مناسبت روز پژوهش

مهاجرت نخبگان بدلیل عدم سرمایه گذاری در پژوهش است

ˈمحمد ربانیˈ روز شنبه در آستانه روز پژوهش در گفت وگو با ایرنا افزود: کشورهایی که برای آنها مسائل علمی و پژوهشی مهم است تحت هیچ شرایطی اجازه نمی دهند که حوزه پژوهش لطمه بخورد. 
 
وی تاکید کرد: کشور ایران امروزه به شتاب علمی خوبی رسیده است و اگر می خواهیم به این شتاب لطمه ای وارد نشود باید حداقل های حمایتی و بودجه مورد نیاز فراهم شود. 
 
ربانی با اشاره به مشکلات اقتصادی و بودجه ای که از دو سال گذشته برای دانشگاههای کشور بوجود آمده است افزود: حمایتهای پژوهشی در این مدت در دانشگاه اصفهان نیز کاهش یافته است به طوریکه ما به اعضای هیات علمی بدهکار هستیم. 
 
وی به سه نوع حمایت پژوهشی در دانشگاه اصفهان اشاره و اظهار کرد: اعتبار پایان نامه، اعتبار پژوهشی (پژوهانه) عضو هیات علمی و پژوهانه عضو هیات علمی تازه استخدام شده حمایتهای پژوهشی در این دانشگاه است. 
 
وی با بیان اینکه این حمایتها از دو سال گذشته در دانشگاه به تدریج کم شده است ادامه داد: هزینه جاری معاونت پژوهشی ماهانه بین چهار تا پنج میلیارد ریال است اما در شش ماه نخست امسال در مجموع به اندازه یک ماه بودجه دریافت کرده ایم. 
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اکنون بسیاری از پروژه های عمرانی دانشگاه اصفهان نیز متوقف است تصریح کرد: اگر اعتباری که برای بودجه سال 92 دانشگاهها در نظر گرفته شده به طور کامل محقق شود نیازهای دانشگاه نیز رفع خواهد شد. 
 
وی تشکیل مجمع خیران پژوهش را بعنوان یک راهکار برای حل مسائل مالی بخش پژوهش عنوان و بیان کرد: درآمدزایی دانشگاهها نیز می تواند به این موضوع کمک کند. 
 
معاون پژوهشی دانشگاه اصفهان گفت: با وجود مشکلات مطرح شده، این دانشگاه هم اکنون دارای هشت قطب علمی پژوهشی، هفت مرکز پژوهشی، پنج پژوهشکده و 30 نشریه علمی و پژوهشی است. 
 
وی افزود: این مراکز پژوهشی با توجه به شاخصهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بر اساس اولویتها و نیازهای روز جامعه مانند انرژی، محیط زیست، روان شناسی معنویت و شادی و خانواده در جامعه اسلامی شکل گرفته است. 
 
ربانی، هدفمند کردن پایان نامه ها و سوق دادن آنها به اولویتهای کشور را یکی از دستاوردهای دانشگاه اصفهان در بخش پژوهش عنوان و اظهار کرد: اصفهان، تنها دانشگاه الزام آور در این زمینه در کشور است. 
 
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: شکل گیری مجموعه های بین رشته ای برای انجام پژوهش مانند گروه پژوهشی حقوق و فناوری های نوین و ارتباط بهتر با صنعت برای معرفی توانمندی های دانشگاه در چند سال اخیر در دستور کار بوده است. 
 
وی تعداد قراردادهای پژوهشی دانشگاه اصفهان با صنعت و سازمان ها در شش ماه نخست امسال را 70 قرارداد با ارزش مالی 20 میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد: در سال گذشته نیز بیش از 130 قرارداد پژوهشی برون دانشگاهی با ارزش 50 میلیارد ریال داشتیم. 
 
وی بیشتر قراردادهای پژوهشی را در زمینه فناوری اطلاعات، دفاعی، آب و فاضلاب، خشکسالی، تحول علوم انسانی، مدیریت صنایع، مشاوره، مهندسی فرایندها، نفت، پتروشیمی، گاز، برند سازی و تجاری سازی خواند و گفت: 85 تا 90 درصد مبلغ قراردادهای پژوهشی در اختیار مجری پروژه های پژوهشی قرار می گیرد. 
 
به گفته وی، پولی که از قراردادهای پژوهشی به دانشگاه می رسد بیشتر برای تجهیز گروههای مشارکت کننده در اجرای قراردادها هزینه می شود. 
 
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه اصفهان تصریح کرد: گردش مالی در قراردادهای پژوهشی فنی و مهندسی و علوم پایه نسبت به علوم انسانی بیشتر است. 
 
وی درباره درآمدزایی دانشگاه از محل پذیرش دانشجویان پولی و استفاده از آن برای بخش پژوهش گفت: موضوع دانشجویان پولی در ابتدای راه است و هنوز ساز و کار دقیقی برای نحوه حمایت پژوهشی از محل آن پیش بینی نشده است. 
 
25 آذر به عنوان روز پژوهش نامگذاری شده است. 

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره اظهارات معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه اصفهان به مناسبت روز پژوهش

  • برای مطلب اظهارات معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه اصفهان به مناسبت روز پژوهش نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد اظهارات معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه اصفهان به مناسبت روز پژوهش وارد نمائید

نظر شما درباره اظهارات معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه اصفهان به مناسبت روز پژوهش

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه