نظرات استاد ایرانی دانشگاه سوربن فرانسه درباره خشک شدن زاینده رود اصفهان

نظرات استاد ایرانی دانشگاه سوربن فرانسه درباره خشک شدن زاینده رود اصفهان

در شهری که زنده رودش خشکه رود شده، زاینده فکر کردن مشکل است

 پروفسور ˈسید محسن حبیبی ˈ روز پنجشنبه در نهمین نشست شهر اسلامی در کتابخانه مرکزی شهر اصفهان اظهار کرد: در زمان حاضر مردم تنها نیمی از سی و سه پل را می بینند و نیم دیگر که توجه ما را به نور و آسمان بر می گرداند با خشک شدن زاینده رود قابل مشاهده نیست.
 
وی با اشاره به اینکه در یک شهر اسلامی همه چیز انسان را به سمت خدا سوق می دهد گفت: در اصفهان بخوبی می توان بازی سایه با نور، آب با سنگ را مشاهده کرد که همه انسانها را به سمت معنویت پیش می برد.
 
وی خاطر نشان کرد: اصفهان را به این دلیل نصف جهان نامیدند که معتقد بودند نیمه ای از آن در زمین و نیمه دیگر ملکوتی اش در بالا یا آسمان قرار دارد.
 
وی فکر کردن به شهرهای امروزی و توسعه آنها چگونه باید باشد را زمینه ساز بازگشت شهرها به انسان ها دانست و افزود: دنیا به این نتیجه رسیده در آنچه که امروز به عنوان شهر حادث شده نمی توان نفس کشید.
 
استاد دانشگاه سوربن فرانسه حمایت از حرکت پیاده در بافت ها را از دیگر ویژگی های مورد توجه در اصول شهرسازی نوین عنوان کرد.
 
حبیبی با بیان اینکه در زمان اجرای مکتب اصفهان شهر قدیم و جدید مطرح نبوده است، گفت: در آن زمان ها نیز الگوی توسعه شهری برای یک کالبد واحد تهیه شده و مدیران شهری نیز باید به این موضوع توجه داشته باشند.
 
وی خاطر نشان کرد: اصول شهر اسلامی در مکتب اصفهان بر مبنای امت، مذهب، اصناف و حکومت بنا شده و با هنرمندی تمام این عوامل در میدان امام(ره) کنار هم نشانده شده است.
 
حبیبی با اشاره به اینکه اروپایی ها با مرکزیت دادن به خودشان دیگر کشورها را مورد بررسی قرار می دهند، گفت: واژه هایی نظیر شرق شناسی یا معماری اسلامی نیز از لغات ابداعی آنان است.
 
وی با بیان اینکه ما در کشورهای اسلامی این لغات را به عاریه گرفته ایم، اظهار کرد: اما می دانیم که معماری هر شهر و هر مکتب متفاوت است و باید سرزمین ها نیز وارد این عناوین شوند.
 
استاد دانشگاه سوربن فرانسه گفت: تمام سبک ها متعلق به یک سرزمین بوده و نسبت دادن یک سبک یا یک نام مانند معماری اسلامی بدون توجه به سرزمینی که در آن متولد شده درست نیست.
 
حبیبی ایجاد تغییرات در شهری که بر پایه مکتب اصفهان بنا شده را بسیار سخت توصیف کرد و گفت: تغییرات باید با بهره گیری از تکنولوژی های جدید و با در نظر گرفتن اصول یک شهر سالم ایجاد شود.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره نظرات استاد ایرانی دانشگاه سوربن فرانسه درباره خشک شدن زاینده رود اصفهان

  • برای مطلب نظرات استاد ایرانی دانشگاه سوربن فرانسه درباره خشک شدن زاینده رود اصفهان نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد نظرات استاد ایرانی دانشگاه سوربن فرانسه درباره خشک شدن زاینده رود اصفهان وارد نمائید

نظر شما درباره نظرات استاد ایرانی دانشگاه سوربن فرانسه درباره خشک شدن زاینده رود اصفهان

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه