افزایش بازدید از ارگ گوگد گلپایگان

افزایش بازدید از ارگ گوگد گلپایگان

طی 9 ماه گذشته 43 هزار گردشگر از این ارگ تاریخی بازدید کردند

این تعداد بازدید کننده نسبت به مشابه سال قبل حدود 30 درصد افزایش داشته است.
 
وی، اجرای برنامه های متنوع فرهنگی هنری و برگزاری نمایشگاه با همکاری نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دیگر دستگاه های اجرایی گلپایگان، بهینه سازی و ارتقای سیستم گرمایش و سرمایش ترمیم و تغییر در مبلمان محوطه و اتاق ها و تکریم مردم را از جمله دلایل افزایش بازدید کنندگان بویژه در تعطیلات نوروز و تابستان امسال این مکان تاریخی بیان کرد.
 
وی همچنین به جاذبه های منحصر به فرد این بنای تاریخی خشت و گلی اشاره کرد و گفت: برای حفظ و نگهداری این مکان تاریخی و تاسیسات مورد نیاز ماهانه بالغ بر 30 میلیون ریال هزینه می شود.
 
به گزارش ایرنا، این بنای خشتی و گلی به شکل مربع و به وسعت شش هزار و 400 متر مربع ساخته شده و دارای چهار برج قرینه هرکدام به ارتفاع 12 متر است.
 
زمان ساخت این ارگ به حدود چهار قرن پیش نسبت داده می شود و تنها سند مکتوبی که ازاین بنا موجود است متعلق به حدود 140 سال پیش بوده و نشان می دهد نصف بنای ارگ ازسوی شخصی بنام علیخان به عنوان مهریه به همسرش واگذارشده است.
 
وجود طبقات پایین و بالا در ساختمان ارگ گوگد، بیانگر نظام طبقاتی در اجتماع آن روزگار است.
 
استر واستربانان در طبقه پایین و در مجاورت هم و بازرگانان و افراد شاخص در طبقات بالا ساکن بودند و به همین دلیل در زمان صلح به عنوان کاروانسرا و در زمان جنگ و یا حمله اشرار بعنوان دژ نظامی مورد استفاده قرار می گرفت.
 
سوراخ هایی روی دیوارهای مرتفع وجود دارد که از آن به عنوان سیستم امنیتی هشدار دهنده استفاده می شد، کبوترها را شبها در این سوراخ ها اسکان می دادند که درصورت ورود مهاجمین آنها با بیقراری و سروصدا اهالی این ارگ را مطلع کنند.
 
در شمال این ارگ قسمتی به عنوان شاه نشین وجود دارد که هم اکنون به عنوان سـوئیت ویـژه مـورد استفاده مسافران قرار می گیرد.
 
دراین مکان حوض آبی وجود دارد که درگذشته هنگامی که مهاجمان درب ورودی را آتش می زدند، محافظین با تخلیه آب حوض، آتش را خاموش می کردند.
 
بر روی در ورودی ارگ دو درکـوب وجـود دارد که درکوب بـزرگتر را مردها و درکوب کوچکتر را زنها به صدا درمی آوردند
 
چاهی هم در ضلع جنوب شرقی ارگ وجود دارد که نشان می دهد برای روزهای مقاومت و محاصره فکر آب برای ساکنین این ارگ شده است.
 
ارگ تاریخی گوگد در سال 1378 با نظارت اداره میراث فرهنگی بازسازی شد و اکنون با دارا بودن 19 اتاق و سوئیت های زیبا در دو طبقه، رستوران، چایخانه سنتی و تالار پذیرایی و جاذبه های متنوع گردشگری به عنوان مکانی برای بازدید و استراحتگاه گردشگران این شهرستان مورد استفاده قرار می گیرد.
 
ارگ تاریخی گوگد در پنج کیلومتری شهر گلپایگان و در مسیر جاده معروف ابریشم که جاده اصلی تجاری دوران قدیم بوده قراردارد و در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
 
شهرستان گلپایگان با حدود 200 اثر تاریخی و گردشگری و سه شهر گلپایگان گوگد و گلشهر در 180 کیلومتری شمال غربی اصفهان واقع است.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره افزایش بازدید از ارگ گوگد گلپایگان

  • پیمان

    پیمان

    ارگ گوگد گلپایگان دیدنی است . کبابهای گلپایگان هم خوشمزه است

نظر شما درباره افزایش بازدید از ارگ گوگد گلپایگان

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه