تولید پوشش نانو کامپوزیت در دانشگاه صنعتی اصفهان

تولید پوشش نانو کامپوزیت در دانشگاه صنعتی اصفهان

تولید نانو کامپوزیت برای اولین بار در دانشگاه صنعتی اصفهان

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت ماده ای است که از اختلاط دو یا چند ماده بمنظور بهبود یکی از ویژگی های فیزیکی، شیمیایی و الکتریکی ماده، به وجود می آید و هدف از تولید نانو کامپوزیت ها رسیدن به محصولی ارزان تر، سبک تر، مقاوم تر، با کیفیت تر و با کارایی بیشتر است.
 
به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، این طرح بر مبنای تحقیقات انجام شده در قالب رساله دکترای «شهرام علیرضایی» از دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان و با همکاری دانشگاه صنعتی استانبول و در مدت سه سال انجام شده است.

تولید نانوکامپوزیت در دانشگاه صنعتی اصفهان

دانش آموخته دکترای مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در این طرح نخستین بار با بهره گیری از فرایند «آبکاری الکترولس» و با تزریق همزمان نانوذرات آلومینا و نقره بعنوان دو رکن اصلی افزاینده مقاومت سایشی و خاصیت خود روانکاری در دماهای پایین و بالا، پوشش هیبریدی پیشرفته ای به دست آمد.
 
علیرضایی با اشاره به ضرورت حل مشکلات مربوط به دو پدیده مخرب سایش و اصطکاک در قطعات مورد استفاده صنایع هوا-فضا، نیروگاهی و نظامی افزود: این پروژه با عنوان ˈسنتز و مشخصه یابی پوششهای هیبریدی نانوکامپوزیت Ni-P-Ag-Al2O3ˈ و به منظور حل مشلات ناشی از این دو پدیده برای نخستین بار در دنیا تعریف و انجام شده است.
 
وی با بیان اینکه این نسل جدید از پوشش های محافظ در یک دهه اخیر توانسته است توجه اکثر محققان و مهندسان مواد و مکانیک را در جهان به خود جلب کند، تصریح کرد: بیشتر تحقیقات مربوط به این نوع از پوشش های هیبریدی بصورت متمرکز در سازمان فضایی آمریکا (ناسا) انجام می شود.

نتایج تولید نانو کامپوزیت

وی با اشاره به نتایج کاربردی و عملیاتی این پروژه اضافه کرد: کاهش یا حذف هزینه های سنگین ناشی از تعویض، تعمیر و نگهداری قطعات متحرک فضاپیماها، شافت های با سرعت بالا در صنایع نیروگاهی و تجهیزات پیشرفته نظامی و افزایش قابل توجه طول عمر قطعات از طریق ایجاد خواص خود روانکاری و مقاومت سایشی از دستاوردهای این طرح پژوهشی است.
 
روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان اعلام کرد: پذیرش و چاپ پنج مقاله ISI، یک مقاله کنفرانس خارجی، یک مقاله کنفرانس داخلی و یک مقاله علمی-پژوهشی و انجام مقدمات لازم به منظور تولید نیمه صنعتی این پوشش توسط یکی از صنایع مهم کشور از دیگر دستاوردهای این طرح است.
 
این طرح با راهنمایی «سید محمود منیرواقفی» و مشاوره «احمد ساعتچی» از اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شده است.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره تولید پوشش نانو کامپوزیت در دانشگاه صنعتی اصفهان

  • برای مطلب تولید پوشش نانو کامپوزیت در دانشگاه صنعتی اصفهان نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد تولید پوشش نانو کامپوزیت در دانشگاه صنعتی اصفهان وارد نمائید

نظر شما درباره تولید پوشش نانو کامپوزیت در دانشگاه صنعتی اصفهان

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه