همايش بين‌المللي

همايش بين‌المللي

همايش بين‌المللي" اصفهان در پهنه تاريخ ايران و جهان اسلام" روز سه‌شنبه در تالار "صائب" دانشگاه اصفهان گشايش يافت.


رئيس دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه اصفهان در آيين گشايش اين همايش گفت : اصفهان از ديرباز مركز فعاليت سياسي، نظامي، اقتصادي، علمي و فرهنگي در دوره‌هاي مختلف تاريخي بوده و چهره‌هاي برجسته‌اي از خود بر جاي گذاشته است.

دكتر"اسحاق طغياني" تصريح كرد ، اصفهان در مقاطع حساسي از دوره‌هاي ساساني، سلجوقي،آل بويه و صفويه چهره فرهنگي خود را نمايان و درتمام ادوار تاريخي درخشيده است.

در ادامه اين نشست، دكتر"علي اكبر كجباف" دبير علمي همايش نيز گفت : قدمت شهر اصفهان همپاي كشور ايران است و از قرن دوم هجري، مركزي براي مهاجرت شيعيان شد.

وي خاطرنشان كرد ، از قرن چهارم هجري،اصفهان مقر شيعيان آل بويه و سلجوقيان بود و دانشمنداني چون "صاحب بن عباد" و"ابن سينا" را در خاك خود پروراند.

كجباف افزود : در دوره صفويه، اصفهان به گنينه‌اي بزرگ تبديل شد كه علاوه بر تبلور هنر به جايگاه علماء، هنرمندان و دانشمندان بزرگ تبديل گرديد.

وي اظهار داشت : فعاليت بيش از ‪ ۷۵‬رشته صنايع دستي، به وجود آمدن مكاتب علمي ، هنري و فلسفي و وجود شش هزار بناي تاريخي باعث شده است اصفهان جلوه‌اي بي‌بديل پيدا كند.

به ‌گفته وي،اصفهان گنجينه‌اي از فرهنگ و هنر است كه بر تارك جهان مي‌درخشد.

كجباف همچنين گفت : بيش از ‪ ۹۵‬مقاله به دبيرخانه همايش ارسال شد كه از اين تعداد ‪ ۷۷‬مقاله برگزيده، داوري و به چاپ رسيد.

دكتر"مرتضي دهقان نژاد"استاد دانشگاه اصفهان نيز دراين همايش در سخنراني خود با موضوع "از پايتخت سياسي تا پايتخت فرهنگي اصفهان" گفت : اصفهان به لحاظ فراز و فرودهايي كه در دوره‌هاي مختلف تاريخي داشته، در ميان شهرهاي كشور جايگاه خاصي دارد كه همين امر باعث شده است به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام معرفي شود.

وي تصريح كرد : اصفهان در دوران پيش از اسلام، از شهرهاي مهم محسوب مي‌شد به گونه‌اي كه اقامتگاه ويژه پادشاهان آن زمان بود.

وي با اشاره به پايتختي اصفهان در دوره‌هاي مختلف تاريخي آل بويه، سلجوقي و صفويه افزود : اصفهان به لحاظ مقامي كه در دوره‌هاي مختلف تاريخي داشته، اكنون به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام شناخته شده است.

همايش بين‌المللي" اصفهان در پهنه تاريخ ايران و جهان اسلام" از ‪ ۲۸‬تا ‪۲۹‬ آذرماه در اصفهان، پايتخت فرهنگي جهان اسلام، برگزار مي‌شود.


درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره همايش بين‌المللي

  • برای مطلب همايش بين‌المللي نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد همايش بين‌المللي وارد نمائید

نظر شما درباره همايش بين‌المللي

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه