زرتشتيان آيين

زرتشتيان آيين

زرتشتيان اصفهان آيين سده" جشن پيدايش آتش " را به دليل همزمان بودن با عاشوراي حسيني ، بدون برپايي مراسم جشن برگزار مي‌كنند.

موبد زرتشتيان اصفهان روز شنبه به ايرنا گفت : آيين سده يكي از آيين ها مهم زرتشتيان‌است كه‌امسال به‌احترام اعتقادات هموطنان مسلمان تنهادر اندازه نماز و نيايش برگزار مي‌شود.

"موبد بهزاد نيكدين " فلسفه‌اصلي آيين سده رامربوط به دوران ايران باستان دانست و افزود: سده‌ازجشن‌هاي بزرگ ايران باستان‌است كه‌اززمان‌هاي گذشته به يادگار مانده و جشن سده جشن پيدايش آتش است و روايات‌ايراني آن رابه هوشنگ پادشاه پيشدادي نسبت مي‌دهند.

وي تصريح كرد: فردوسي درشاهنامه شرح پيدايش آتش و بنيانگذاري جشن سده را در زمان" هوشنگ " ضمن داستاني بيان نموده مي‌گويد: كه روزي هوشنگ شاه به همراهي در باريان و نديمان خود به منظور گردش به سوي كوه مي‌رود در راه به مار تنومندي برخورد مي‌كند و با سنگ بزرگي به جنگ او مي‌شتابد سنگ را به سوي مارپرتاب مي‌كندولي سنگ به سنگ ديگري خورده ازآن جرقه‌اي بيرون مي- جهد و خارخشكي را كه در آن نزديكي باشد مشتعل مي‌شود.

وي اضافه داشت: سد از واژه صد آمده است و همانطور كه هفته به معناي هفت روز است وچله‌به معناي چهل روزدهه و سي روزه به معني روز دهم و سي ام است سده هم‌به معناي ‪۱۰۰‬روزاست نيكدين يادآورشد:بنابرتقسيم فصلي ايران باستان، آغاز فروردين تا پايان مهرماه تابستان بزرگ و از اول آبان تا پايان اسفند را زمستان مي‌ناميدند، سده هنگامي است كه صد روزاززمستان مي‌گذشت و يا به روايتي ‪ ۵۰‬شب و ‪ ۵۰‬روز به جشن نوروز مانده است.

وي تصريح كرد: اجراي مراسم جشن سده بدين گونه مي‌باشد كه پس ازغروب آفتاب سه تن از افراد ترجيحاموبد(روحاني زرتشتي) وتعدادي از جوانان مشعل بدست كه همگي لباس سفيد بر تن دارند به سوي توده‌اي از هيزم خشك كه از روز قبل تهيه گرديده ، حركت مي‌كنند.

نيكدين خاطر نشان كرد: موبد بخشي از اوستا كه معمولا" آتش نيايش " مي‌باشد را مي‌سرايد و بوسيله آتش موجود در آتشدان و جوانان سپيده پوش با ياري از شعله‌هاي مشعل هيزم راآتش مي‌زننداين مراسم با نيايش خواني به اتمام مي‌رسد.

زرتشتيان اصفهان اين آيين را درمجموعه فرهنگي خسرو آباد واقع درتخت فولاد اصفهان برگزار مي‌كنند.


درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره زرتشتيان آيين

  • برای مطلب زرتشتيان آيين نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد زرتشتيان آيين وارد نمائید

نظر شما درباره زرتشتيان آيين

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه