سایت Persianblog توسط یک عرب هک شده است

سایت Persianblog توسط یک عرب هک شده است

 
به نظر می رسید کاربران پرشین بلاگ باید به طور کامل با دامنه "دات کام" این سرویس دهنده رایگان وبلاگ فارسی خداحافظی کنند، زیرا شواهد حاکی از آن بود که این دامنه به طور کامل از بین رفته و قابل بازگشت نیست.
حمله هکرها به گروه سایت های پرشین بلاگ و گروهی دیگر از سایت های ایران که تعداد آنها به ۷۰۰ عدد می رسد از روز سه شنبه آغاز شد و این حملات در روز چهارشنبه ۲۷ تیرماه با hijack (سرقت) شدن دامنه سایت persianblog.com به اوج خود رسید و دسترسی کاربران به صفحه اصلی و به طبع sub-domain های آن که همان آدرس وبلاگ مشترکان یا کاربران پرشین بلاگ دات کام باشد ممکن نبود.
تا ظهر روز چهارشنبه و با گذشت بیش از ۶ ساعت از حمله هکرها و هک شدن دامنه اختصاصی این سایت هنوز ابعاد اتفاق روی داده برای مدیران سایت مشخص نبود. این مسئله را می توان از سخنان مهدی بوترابی - مدیر پرشین بلاگ - به درستی متوجه شد که تنها به این نکته تاکید می کرد که هکرها به بانک اطلاعاتی سایت دسترسی ندارند، غافل از اینکه امکان احیای دامنه سایت دیگر وجود ندارد.
اما ماجرا از چه قرار بود؟ هکرهایی که تلاش می کنند خود را عراقی معرفی کنند موفق می شوند دامنه « com. » پرشین بلاگ را سرقت کنند و با تغییر« DNS » های دامنه این سایت پیغامی را با این مضمون نمایش دهند که " دسترسی به پرشین بلاگ ممکن نیست. لطفا چند روز دیگر مراجعه کنید". به این ترتیب همانند اتفاقی که چندی قبل برای یکی از خبرگزاری های کشور رخ داد سایت مذکور نیز با دامنه اختصاصی خود خداحافظی کرد و از این پس باید با دامنه اختصاصی ایران فعالیت کند.
● هکر پرشین بلاگ کیست؟
آنچه به نظر می رسد و بر اساس اطلاعات مندرج در Whois.com سارق دامنه پرشین بلاگ فردی به اسم مستعار "علی" است که هم اکنون در کشور لبنان و در شهر بیروت اقامت دارد. وی آدرس زیر را در هنگام سرقت دامنه پرشین بلاگ ثبت کرده است : بیروت خیابان المطهف، شماره ۹ هتل Dieu. به نظر می رسد این اطلاعات سارق دامنه پرشین بلاگ باشد. به این ترتیب مدیران پرشین بلاگ بخت خوبی داشته اند چرا که امید به بازگشت دامنه این سایت وجود دارد.
در واقع اگر نشانی اعلام شده حقیقی باشد می توانند تا زمان از دست نرفته است به نشانی مورد نظر مراجعه و از فردی سارق شکایت کنند و اگر این نشانی صحیح نباشد به استناد قوانین سازمان جهانی اینترنت اگر فردی که متقاضی دریافت دامنه است آدرس جعلی و دروغی را اعلام کرده باشد دامنه ای که به نام وی ثبت شده قابل بازپس گیری است. به این ترتیب هکر این سایت هنگامی که دامنه پرشین بلاگ را به سرقت برده و اطلاعات مربوط به مالک را تغییر می داده، در دام مراجع قضایی که برای رسیدگی به چنین دعاوی تدارک دیده شده گرفتار آمده است.
به احتمال بسیار زیاد هکر از چندان هوش و ذکاوت خاصی برخوردار نبوده و اقدامی که صورت گرفته است تنها از طریق دسترسی به کد کاربری و کلمه عبور مدیر سایت ممکن بوده است. در واقع در این ماجرا هک صورت نگرفته است و تنها فردی با دسترسی به USER , PASSWORD مدیر رجیستری سایت اقدام به تغییر مشخصات مالک دامنه و DNS های پرشین بلاگ از روی آن کرده است. به این ترتیب بیش از آنکه احتمال هک از طریق اقدامات مخرب نرم افزاری و هک دامنه برای این مورد وجود داشته باشد مشکل پیش آمده ناشی از سهل انگاری و بی تدبیری مدیران سایت بوده است

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره سایت Persianblog توسط یک عرب هک شده است

  • برای مطلب سایت Persianblog توسط یک عرب هک شده است نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد سایت Persianblog توسط یک عرب هک شده است وارد نمائید

نظر شما درباره سایت Persianblog توسط یک عرب هک شده است

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه