پايتخت عربستان در آستانه عيد فطر خلوت‌ترين روزهاي خود را مي‌گذراند

پايتخت عربستان در آستانه عيد فطر خلوت‌ترين روزهاي خود را مي‌گذراند

شهر رياض ، پايتخت عربستان‌سعودي ، در فاصله حداكثر دو روز مانده به عيد سعيد فطر ، خلوت‌ترين روزهاي خود را سپري مي‌كند.

تاكنون رسما روز عيد فطر در عربستان اعلام نشده اما برخي پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد كه ماه مبارك رمضان ، امسال نيز مانند سال گذشته ‪ ۳۰‬روزه و عيد فطر روز دوشنبه اول آبان ماه خواهد بود.

وزارت امور اسلامي عربستان پيشتر اسامي و آدرس ‪ ۴۲۰‬مسجد و مصلاي شهر رياض كه در آنها نماز عيد فطر برگزار مي‌شود را اعلام كرده است.

بسياري از مراكزي كه از روز اول ماه مبارك اقدام به توزيع افطاري در ميان مردم كرده بودند طي چند شب اخير اعلام كردند كه تنها تا پايان هفته فعاليت خواهند كرد.

در ماه مبارك رمضان تمامي مساجد عربستان با برپايي خيمه‌هايي اقدام به توزيع افطاري مي‌كنند و روزه‌داران كه بخش عمده‌اي از آنان را كارگران خارجي تشكيل مي‌دهند طي اين ماه كمترين هزينه را خواهند داشت.

امسال از هيجدهم ماه مبارك رمضان مدارس و مراكز آموزشي اين كشور تعطيل شد و از روز بيست و پنجم ماه مبارك نيز ادارات و مراكز دولتي به مدت ‪۱۰‬ روز تعطيل گرديد.

با آغاز تعطيلات، عده بيشماري از مردم خود را به مكه مكرمه رساندند تا در دهه سوم اين ماه مناسك عمره به جاي آورند به همين دليل اينك شهر مكه مكرمه شلوغترين روزهاي خود را مي‌گذراند به طوري كه برخي آمارها از حضور بيش از ‪ ۳‬ميليون زاير در اين شهر مقدس حكايت دارد.

از سوي ديگر حضور برخي گروههاي عراقي براي امضاي سندي با عنوان "ميثاق مكه" - كه هدفش پايان دادن به خونريزي در عراق است - بر شلوغي اين شهر افزوده است.

در زمان حاضر نيز تمامي مقامات ارشد دولت در مكه مكرمه و يا شهر بندري جده به سر مي‌برند و ممكن است پس از پايان تعطيلات عيد فطر به پايتخت بازگردند.

عده زيادي نيز تعطيلات خود را به كشورهايي نظير تونس ، اردن ، سوريه ، لبنان و ايران سفر مي‌كنند و به همين دليل روزهاي‌اخير فرودگاه بزرگ "ملك خالد" شهر رياض از جمعيت موج مي‌زند.

امسال تقاضا براي سفر به ايران نسبت به سالهاي گذشته نسبتاافزايش يافت به نحوي كه يكي از وزيران دولت سعودي ترجيح داد تعطيلات خود را در شهر زيباي اصفهان بگذراند.

به نظرمي‌رسد طي اين روزها بيشتر كساني كه در خيابانها رفت و آمد مي‌كنند كارگران خارجي و اتباع خارجي مقيم هستند.

شهرداريها هم با چاپ كتابچه‌هايي و توزيع آن همراه با روزنامه‌هاي كثير- الانتشار برنامه‌هاي خود را براي برگزاري جشنهاي عيد فطر اعلام و ساعات كار مراكز تفريحي و فرهنگي را چاپ و در اختيار شهروندان قرار داده‌اند.

شهرداري رياض با تعيين هفت نقطه براي انجام آتش‌بازي و نورافشاني اعلام كرده است با نورافشاني در غير از مراكز تعيين شده برخورد قانوني خواهد كرد.

از نظر قانوني خريد و فروش وسايل نورافشاني در عربستان ممنوع است‌و پليس با آن برخورد مي‌كند اما اين روزها فروش پنهاني اين وسايل توسط بسياري از كودكان در كوچه پس كوچه‌هاي شهرهاي بزرگ خودنمايي مي‌كند.

فروشگاهها نيز با تبليغات فراوان سطح تخفيف كالاهاي خود به خصوص مواد خوراكي را بعضا تا ‪ ۳۰‬درصد نيز رسانده و هم اكنون بيشتر صفحات روزنامه‌هاي اين كشور را تبليغات اين فروشگاهها به خود اختصاص داده است.

بسياري از خياطي‌ها كه پيشتر تا زمان افطار تعطيل بودند اينك براي پاسخ به درخواستهاي مشتريان خود از ساعات اوليه بامداد شروع به كار مي‌كنند و تقريبا در تمامي مغازه‌ها مشتري وجود دارد.

بازار خريد لباسهاي آماده و پارچه نيز داغ است و بازارچه‌ها براي افراد متوسط و مغازه‌هاي شيك پاساژها با ماركهاي اروپايي و آمريكايي براي قشر ثروتمند اقدام به عرضه انواع و اقسام پوشاك و البسه كرده‌اند.

نمايشگاههاي اتومبيل نيز فروش انواع و اقسام خوردوهاي آمريكايي ، ژاپني و اروپايي مدل ‪ ۲۰۰۷‬ميلادي را با پيش پرداخت كم و اقساط طولاني مدت تبليغ مي‌كنند.

بازار خودرو در عربستان سعودي سه بار در سال يعني هنگام شروع تعطيلات تابستاني ، بازگشايي مدارس و ماه مبارك رمضان پر رونق است.

بانكها در سراسر كشور و از جمله پايتخت كه توسط بخش خصوصي اداره مي‌شود از چهارشنبه گذشته تعطيل شده‌اند و همين مسئله موجب شده است شهروندان به دستگاه‌هاي خودپرداز سطح شهر هجوم ببرند.

با وجودي كه تنها چند روز از آغاز تعطيلات بانكها مي‌گذرد تعداد زيادي از خودپردازها به دليل مراجعه زياد خراب يا موجودي آنها به اتمام رسيده است.

در كنار تمامي اين جلوه‌ها تعداد متكديان سطح شهر نيز افزايش يافته و زنان و كودكان متكدي كه تا پيش از اين از مردم براي تهيه افطار درخواست كمك مي‌كردند اينك با تبريك عيد از كمك‌كنندگان مي‌خواهند براي تهيه پوشاك و خوراك شب عيد به آنان پول بدهند.

مقامات مسئول مي‌گويند گدايان عمدتا از آفريقا و كشورهاي همجوار به ويژه يمن وارد عربستان مي‌شوند اما در ميان آنها سعودي‌هايي را هم مي‌يابي كه به علت تقسيم ناعادلانه ثروت هنگفت كشورشان مجبور به گدايي شده‌اند.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره پايتخت عربستان در آستانه عيد فطر خلوت‌ترين روزهاي خود را مي‌گذراند

  • برای مطلب پايتخت عربستان در آستانه عيد فطر خلوت‌ترين روزهاي خود را مي‌گذراند نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد پايتخت عربستان در آستانه عيد فطر خلوت‌ترين روزهاي خود را مي‌گذراند وارد نمائید

نظر شما درباره پايتخت عربستان در آستانه عيد فطر خلوت‌ترين روزهاي خود را مي‌گذراند

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه