برگزاری دومین جلسه پول و اعتبار در دولت جدید

برگزاری دومین جلسه پول و اعتبار در دولت جدید

نرخ سود بانکی بررسی نشد

بانک مرکزی با اعلام برگزاری دومین نشست شورای پول و اعتبار در دولت تدبیر و امید، نتایج جلسه شب گذشته این شورا را تشریح کرد.
 
به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی اعلام کرد: دومین جلسه شورای پول و اعتبار دولت تدبیر و امید تشکیل شد. از جمله مواردی که در دستور کار این هفته شورا قرار داشت و مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اصلاح آئین نامه تسهیلات و تعهدات کلان بود.
 
همچنین آخرین تحولات اقتصادی در ۳ بخش، شامل آخرین تحولات اقتصادی کشور در حوزه بخش های واقعی و پولی، تحولات طرح مسکن مهر و آثار پولی آن بررسی شد. شورای پول و اعتبار در چارچوب تدابیر و برنامه های اقتصادی دولت تدبیر و امید و در راستای پاسخگویی به انتظارات و امیدهای به حق عموم جامعه و به ویژه فعالان اقتصادی به اهتمام و مساعی دولت در رفع مشکلات اقتصادی کشور و با استناد به جزء «پ» بند ۱۲ تصویب نامه شماره ۱۱۸۳۲۲/۴۹۵۱۵ مورخ ۱۳۹۲.۰۶.۲۱ هیئت وزیران در خصوص رفع موانع تولید، سرمایه گذاری و اشتغال و ایجاد تحرک اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار، «آئین نامه تسهیلات و تعهدات کلان» را با رویکرد روان سازی امور مربوط به دریافت تسهیلات و انطباق آن با شرایط محیطی جدید، اصلاح نمود.
 
در اصلاحیه جدید، به منظور افزایش سقف اعطا، ایجاد تسهیلات و تعهدات، مبنای محاسبه تسهیلات و تعهدات کلان به مبنای "سرمایه پایه" که در ادبیات نظارت بانکی بین المللی، مرسوم تر، شناخته شده تر و مقبول تر است تغییر یافته است.
 
 
همچنین با هدف ارتقای ظرفیت اعتباری بانک ها، سقف جمعی تسهیلات و تعهدات کلان از ۵ برابر سرمایه و اندوخته به ۸ برابر سرمایه پایه افزایش پیدا نموده است. علاوه بر این به منظور تسهیل استفاده بخش خصوصی از منابع صندوق توسعه ملی و نیز منابع مشابه خارجی، ابهامات مرتبط با درج چنین مواردی در صورت های مالی بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی که قبلا مطرح بود، برطرف شده است.
 
گزارش آخرین تحولات اقتصادی کشور
 
در این جلسه با توجه به تحولات صورت گرفته در فضای اقتصاد کلان کشور و لزوم بازبینی در سیاست های پولی، گزارش مشروح بانک مرکزی در خصوص ترسیم آخرین تحولات اقتصاد کلان کشور و سیاست های پولی پیشنهادی این بانک به شورای پول و اعتبار ارایه شد.
گزارش یاد شده در ۳ بخش، شامل آخرین تحولات اقتصادی کشور در حوزه بخش های واقعی و پولی، تحولات طرح مسکن مهر و آثار پولی آن و پیشنهادات بانک مرکزی در خصوص مولفه های مختلف سیاست پولی تنظیم و ارایه شد.
 
 
در خصوص آخرین تحولات اقتصادی کشور به مواردی همچون اطلاعات مقدماتی حساب های ملی در سال ۱۳۹۱ (شامل رشد ارزش افزوده، فعالیت های مختلف اقتصادی، رشد اقتصادی و تحولات اقلام هزینه ملی)، تحولات بخش های کشاورزی، صنعت و معدن و ساختمان، تحولات بازار کار و آخرین تحولات متغییرهای پولی و اعتباری کشور اشاره شد که به تفصیل مورد بحث و بررسی اعضای شورای پول و اعتبار قرار گرفت.
 
 
همچنین در بخش پایانی این گزارش، سیاست های پولی پیشنهادی بانک مرکزی بر اساس آخرین تحولات اقتصاد کلان کشور و افق پیشرو تنظیم و ارائه شده است. گفتنی است، بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص تغییر نرخ سود بانکی به جلسه هفته آینده شورا موکول شد.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره برگزاری دومین جلسه پول و اعتبار در دولت جدید

  • برای مطلب برگزاری دومین جلسه پول و اعتبار در دولت جدید نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد برگزاری دومین جلسه پول و اعتبار در دولت جدید وارد نمائید

نظر شما درباره برگزاری دومین جلسه پول و اعتبار در دولت جدید

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه